View unanswered posts | View active topics It is currently Sat Feb 17, 2018 7:26 pm

Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 Adminin paikka vapaana 
Author Message

Quote:
Haluaisin nostaa erityisen korkealle sijalle adminin vaikutuksen foorumin tietoturvaan. Tyhmempikin ajaa patchit, mutta tietoturva ei ole vain softan korjaamista. Täällä monet karttavat henkilöllisyytensä paljastumista, mutta mikäli login-tiedot leviävät, tämäkin voi vaarantua. Ammattitaitoiden admin on siksi foorumilla tärkeä.

kyllä ne ip:t jne tiedot on jo netissä muailmalla...forumia hostataan jenkeistä monen maan läpi missä valtioilla/armeijoilla täysi pääsy kaikkeen liikenteeseen esim ruotsi.
sivut ei httpS takana jnejne. jos oikeasti on huolissaan niin vain suomessa hostattuna suomalaisilla ohjelmilla salauksien takana niin voi hetken vapaammin henkästä...unohtamatta ainaista tor-verkon takaa tehtyä omaa liikennettä netissä...muuten ei kannata toivoa että "piilossa" pysyisi. mutta nämä kaikki maksavat rahaa ja kun sitä pyydetään niin unohtuu kaikki suojaustarpeet ja rahaa ei irtoa mutta suojattuna pitäs silti olla :D

Tue Aug 18, 2015 7:45 pm
Profile

Rahaa ei irtonu kun olis sitä varten pitäny avata bitcoin lompakko ym.
Ilmeisesti olis kuitenki pitäny / siitäkö kiikastaa ?

Wed Aug 19, 2015 3:17 am
Profile

Minä olen tästä rahasta sitä mieltä, että ihan vain rohkeasti vaikkapa nuo Google-mainokset niin saa ylläpito leivän päälle voita. Bitcoinien virittely vaatii aikamoista harrastuneisuutta, siitä sen vuoksi ei liene massavälineeksi.

Wed Aug 19, 2015 3:51 am
Profile

Eikös tää ole edelleenkin Varmuusvaraston sponssaamana? En mä ole ainakaan huomannut, että kukaan olisi sanonut ylläpitokustannusten olevan ongelma vielä toistaiseksi, kun yksittäinen yrittäjä maksaa viulut.

Wed Aug 19, 2015 4:14 am
Profile

Rasel wrote:
Sanotaan että liian innokkaat adminit ovat pahaksi mutta ei ne liian vastahankaisetkaan ole hyväksi pitkällä juoksulla.

Oikeasti nyt, onko tässä kyse osaamattomuudesta vai siitä, ettei vain kiinnosta? Korpisuden ollessa kyseessä mä olen kallistunut jo edellisen ja sitä edellisenkin foorumin aikana osaamattomuuteen, mutta kumpaa tää on sulta? Ja miksi sä sit itse koet, että et vain voi lyödä hanskoja tiskiin ja jättää tätä sirkusta nykyiselle ylläpidolle, kun se kuitenkin on olemassa? Siksi, etteivät ne osaa, eikä kiinnostusta ole senkään vertaa kuin sinulla?

Wed Aug 19, 2015 4:29 am
Profile

Kaksisutta wrote:
Ihmetyttää vain kun moni muu foorumi on ollut jo yli kymmenen vuotta pystyssä samoilla ylläpitäjillä että miksi juuri tämä foorumi rasittaa niin paljon?

Moni muu on myös kuollut ja kuopattu paljon lyhyemmässäkin ajassa. Moni paljon tätä isompikin on kuopattu. Noilla säilyneillä isoilla foorumeilla taas on paljon aktiivisia käyttäjiä, paljon mainoksia ja pääsääntöisesti aika laaja ylläpitotiimi. Mun toisella suomalaisella foorumillani on pelkkiä modeja toistakymmentä ja kaikki näistä ovat sellaisia, jotka ylläpito on itse valinnut, käyttäjillä ei ole osaa eikä arpaa siihen, ketkä paikkaa ylläpitävät. YKsi suurimmista syistä tähän on se, että oman valinnan perusteella saadaan ylläpitoon just ne henkilöt, joiden osaamiseen ja linjaan luotetaan. Eikä ketään kiinnosta olla kusipäiden kanssa samassa tiimissä edes ylläpidollisissa hommissa.

Wed Aug 19, 2015 4:42 am
Profile

Kaksisutta wrote:
Mä ymmärrän täysin jos ei meinaa aina jaksaa foorumia. Ja se viimefoorumihan kaatui juuri sen takia kun ylläpito ei vain jaksanut. Ihmetyttää vain kun moni muu foorumi on ollut jo yli kymmenen vuotta pystyssä samoilla ylläpitäjillä että miksi juuri tämä foorumi rasittaa niin paljon?

Sinne väliaikaisellekin foorumille taisin mainita että ylläpitäjiä (ei modeja) pitäis olla ainakin kolme. Heidän hommansa ei ole tehdä moderaattoreiden tehtäviä vaan sitä että rattaat pyörii taustalla.

Jos edellistä foorumia pyöritti yksi ihminen silloin kun ehti ja nyt sama juttu, niin "vika" on siinä. Raselin ei tarvitse lähteä mihinkään vaan hänelle kaveriksi pari lisää, palailee sitten hermolomalta joskus joulun alla kun kiinnostaa.

Sillä foorumilla millä itse moderoin pelkkiä modeja on lähemmäs 30 ja ylläpitoakin lienee 5+ ihmistä niiden lisäksi. Onhan se paria kertaluokkaa isompi mutta kuitenkin.

Wed Aug 19, 2015 12:18 pm
Profile

Toisaalta pätkästy:

Quote:
ylläpidossa totaalisen anonyyminä sysadmin-tyyppisenä epäihmiskäyttäjänä jolle ei voi lähettää edes yv:tä saati sähköpostia, eikä tämä persoonaton olento koskaan osallistu käytäviin keskusteluihin, ainoastaan kuittaa pyynnöt vastaanotetuksi. Ainoa kanava olisi juurikin parannusehdotusketju ja muutokset sitten tapahtuvat kun tapahtuvat. Tällä sysadminilla ei olisi mitään muuta tehtävää, ei moderointia, ei PR-toimintaa, ei mitään muuta kuin järjestelmän tekninen ylläpito.

tuohon lisänä, forumin ulkopuolinen taho jota ei yksikään mennyt tahi tuleva ihmissuhdesotkuitkupotkukiukkuraivarieipäsjuupas-forumilla ahista eikä edes kiinnosta. tää ois se tekninentuki joka vapauttas nykyset "adminit" keskittymään olennaisiin forumasioihin teknisen näpertelyn sijasta ja kun muuta hommaa ei ole niin muutokset tulisi nopeastikkin käyttäjien kokemuksia parantamaan.

Thu Aug 20, 2015 9:37 am
Profile

Mielestäni avoin adminin paikka tarkoittaa lisäadminin värväämistä, Rasel mielestäni ilman muuta jatkaa rinnalla toisena operaattorina niin kukaan ei menetä mitään. Win-win-tilanne.
Tämä on minun näkemykseni mukainen toivomus tilaanteen ratkaisemiseksi.

Thu Aug 20, 2015 4:06 pm
Profile WWW

No niin, tässä ollaan nyt käyty paljon keskustelua sekä julkisesti että myös yksityisviesteillä ihmisten kanssa. Yksi saamani erittäin hyvä huomautus joka minunkin olisi tullut huomata on että adminin paukkujen antaminen jollekin vieraalle on kuin ladatun aseen ojentaminen: voi olla että kaikki menee hyvin mutta lopputuloksena voi olla jotain karmaisevaa. Tästä syystä olemme sopineet että huutoäänestyksen asemesta Lepinkäinen ja Lady K ottavat toistaiseksi adminin natsat harteilleen, he ovat luonteva jatkumo hierarkiassa. He siis hoitavat mode/adminhommia kahdestaan, minä näytän heille perustason rutiinihommat ja ajan mittaan häviän taustakohinaan. Jotta myös modepuolella riittää vääntöä olemme houkutelleet Stalkerin työharjoitteluun, toivottavasti hän tuo uutta näkemystä ja ajatuksia modetoimintaan.

Foorumi jatkaa ainakin vuoden loppuun saakka nykyisellä alustalla jo ihan siitäkin syystä että Varmuusvaraston sponssi ei mene hukkaan. Tosin onko sitä tarvetta senkään jälkeen siirtää on hyvä kysymys, alusta on varsin toimiva mutta haluaako esim. Varmuusvarasto sponssata jatkovuotta onkin sitten ihan eri asia.

Aloitusviestin kirjoittamisen jälkeen olen kokenut pari oivallusta ja haluaisin jakaa ne vielä foorumilaisten kanssa jotta tähän hommaan tulisi selvyyttä. Syy poistumiseeni ei ole se että luikkisin kaulukset pystyssä takaovesta ulos kun huomasin että vastuu oli liikaa, en myöskään kaipaa hermolomaa tai lähde foorumilta ns. ovet paukkuen. Juttu on vain niin että jos olen pysynyt laskuissa mukana niin olen ollut foorumilla seitsemän vuotta jonka aikana on nähty neljä eri foorumialustaa ja kaksi pelastusprojektia (wanhat foorumilaiset muistaa). Tähän aikaväliin mahtuu valtava määrä viestejä sekä luetussa että kirjoitetussa muodossa ja minusta vain tuntuu että kaikki on sanottu. Ja jos foorumille kirjoittamiseen ei löydy kipinää on todella vaikea motivoitua ylläpidollisista tehtävistäkään.

Irtiotto foorumilta on siis enemmän kuin paikallaan. Saattaa olla kirjoittelen seuraavan kerran foorumille viikon, kuukauden tai vuoden kuluttua mutta tärkeintä on että se tapahtuu omalla painollaan, ilman pakkopullan makua. Kuitenkin sitä päivää odotellessa, kiitän tässä vaiheessa foorumia ja varsinkin pitkän linjan jäseniä hyvin mielenkiintoisista keskusteluista vuosien aikana, tiedätte keitä olette. Ja nyt onkin aika kääriä hihat ja pistää uusi vaihe omissa preppauksissa käyntiin.

Rasel out.

Tue Aug 25, 2015 9:49 pm
Profile WWW
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next