View unanswered posts | View active topics It is currently Wed Nov 22, 2017 3:53 am

Reply to topic  [ 14 posts ]  Go to page 1, 2  Next
 Grillaus 
Author Message

Muutamat harrasteet tukevat aivan itsestään samalla myös häiriötilanteisiin varautumista, vaikka niitä ei lähtökohtaisesti näin ajateltaisikaan. Kaupunkilähiöiden omakoti- ja rivitalojen pihoilla yleinen kesäpuuhastelu grillauksen parissa on yksi tällainen varautumista tukeva harraste. Jos sähköt häviäisivät juuri nyt, niin samalla kylmenevät myös mikroaaltouuni ja sähköliesi. Heti seuraavan ateriamme valmistamiseen täytyykin keksiä jotain muuta kuin sähköuuni. Otetaanpa siis tarkasteluun grillaus varautumisen näkökulmasta. Grillaustekniikoita ja –vinkkejä, reseptejä, hiili-/kaasuenergiavertailut, yleistä pohdintaa grillauksesta - taikka sitten ihan vaan mukavien kesäpäivien muistelua tänne räntäsateen keskelle!

Itse olen mieltynyt hiiligrillaukseen. Tämä on mielestäni jotenkin ”aidompaa ja alkuperäisempää” grillausta. Grillattava ruoka paahtuu kuivemmassa ja kuumemmassa lämmössä kun grillataan hiilillä. Hiiligrillauksesta tulee myös oma kevyt savuinen arominsa grillattavaan ruokaan. Itse en ole koskaan käyttänyt sytytysnesteitä hiilien sytyttämiseen. Hiilien sytyttämiseen riittää tuohen riekale, jonka päälle kasataan isoja hiilen paloja. Kun tuohi on palanut pois, niin hiilet ovat jo syttyneet. Syttyneitä hiiliä pöyhitään jollakin kepakolla siten että palavia hiiliä siirtyy kylmien hiilien kanssa sekaisin. Grilli jätetään kymmeneksi minuutiksi ottamaan happea kansi auki, jonka jälkeen hehku onkin valmis ja ruoanlaitto voidaan aloittaa.

Grillihiilissä olen havainnut runsaasti eroja. Parhaimmasta päästä ovat tällaiset Grillisti –nimellä myytävät hiilet. https://www.puuilo.fi/10057043 Nämä ovat isokokoisia murikoita, joiden seassa ei juurikaan ole pikkusilppua. Nämä palavat siististi loppuun asti ja jäljelle jää vain vähän tuhkaa. Saman hintaiset Rainbow –grillihiilet https://www.foodie.fi/entry/4050/grilli ... 5711910434 ovat omien havaintojeni mukaan sieltä toisesta päästä. Hiilien seassa on paljon pikkusilppua joka tukahduttaa ja hautaa isommat hiilet alleen. Näitä on hankala saada palamaan kunnolla. Rainbow hiilet vaativat reilua vetoa, jatkuvaa hehkutusta ja hiilien kohentamista, että ne jaksaisivat palaa. Kovalla vedolla polttaessa hiilet sitten loppuvatkin reilusti aiemmin.

Grillihiiliä minulla jäi kuluneen kesän jälkeen ”kotivaraan” n. 10 – 15 grillausta / ruoanlaittoa tarvittava riittävä määrä. Jos sähköt olisivat poissa niin kauan että grillihiiletkin loppuisivat, niin sitten jatkan kokkausta Trangialla sekä lihapatoja varaavassa takassa haudutellen. Tositilanteessa luultavasti menisikin kaikkea näitä kolmea kokkailutapaa sopivasti sekaisin käyttäen.

Puhtaasti poikkeustilanteeseen varautumisen näkökulmasta arvioin kuitenkin kaasugrillauksen olevan hiiligrillausta parempi vaihtoehto. Nestekaasusäiliö ei mene pilalle, vaikka vesisade kastelisi sen. Samoin ison hiilisäkin kokoisessa kaasupullossa on reilusti enemmän energiasisältöä, kuin siinä hiilisäkissä. Kaasun annostelukin on paljon helpompaa ja kun ruoka on valmista, niin hanan sulkemalla enempää kaasua ei pala ”hukkaan” samoin kuin hiilien palaessa grillauksen jälkeen vielä kauan aikaa. Kaasugrillaajat saavat kuitenkin jatkaa juttua tästä eteenpäin:
- Kuinka kauan komposiittikaasupullo riittää grillaamiseen?
- Ovatko kaasugrillien sivupolttimet toimivia, vai viekö tuuli lämmön keitettävän perunakattilan alta?
- Venttiilien, letkujen, yms. osien kestävyys ja varaosien saanti, myös poikkeustilanteen näkökulma?
- Oletteko talvigrillanneet? Minkä verran kylmä ulkoilma vaikuttaa grillin tehoon?
- Muuta kaasugrillauksessa huomioitavaa?

Attachment:
File comment: Kertakäyttögrilli ja makkarat. Grillin ritilä on varsin matalalla, joten grillattavia makkaroita täytyy pyöritellä yhtenään palamisen välttämiseksi.
Kertakäyttögrilli.JPG
Kertakäyttögrilli.JPG [ 93.19 KiB | Viewed 458 times ]
Olen pari kertaa kokeillut myös tällaisia kertakäyttöisiä ”foliovuokaan” rakennettuja hiilikäyttöisiä retkigrillejä. Näitä saa ostaa huolto-asemilta viidellä eurolla ja nämä ovat täysin toimivia laitteita. Oheisessa kuvassa paistuu tällä kertaa ihan vaan tavallisia grillimakkaroita. Tällainen kertakäyttögrilli pysyy kuumana helposti 1 – 2 tuntia, joten ei tarvitse mitenkään kiirehtiä kokkailun kanssa. Tällaisella kyllä saa laitettua ruuaksi sen lämpenevässä jääkaapissa olevan kanasuikalepaketin. Isokokoinen kaasu- tai hiiligrilli ei sovellu kerrostaloasunnon parvekkeelle. Mutta suosittelen kuitenkin kaikille kerrostalovarautujille tällaisen hankkimista sähköttömän päivän varalle. Kertakäyttögrilli ei maksa paljon, eikä vie paljoa tilaa kaapissa tai kellarin häkkikomerossa. Paloturvallisuus, pitääkö tästä erikseen mainita, no älkää nyt sitten polttako asuntoanne tai parvekettanne tällaisella hiiligrillillä.

Attachment:
File comment: Kasviksia, tomaattia, maissia, perunanyyttejä ja lihavartaita...
Tarjoiluehdotus.JPG
Tarjoiluehdotus.JPG [ 64.88 KiB | Viewed 458 times ]
Kasviksia, tomaatteja, lihavartaita, kaikkea hyvää kesäpäivään! Maistuu myös kolmantena sähkökatkopäivänä. Kuvassa nurmikko vihertää, mutta tänään olisi vaihtoehtona grillata parin myrskylyhdyn ja otsalampun valossa, taustalla loskainen nurmikon kulo.

Attachment:
File comment: Kalan paistaminen onnistuu mainiosti foliovuokassa
Lohi perunaa ja kasviksia.JPG
Lohi perunaa ja kasviksia.JPG [ 67.36 KiB | Viewed 458 times ]
Sulavasta pakastimesta löytyy jokunen kpl lohifileetä. Myös lohen paistaminen onnistuu mainiosti grillissä. Paistoalustaksi tarvitaan sopiva foliovuoka tai paistinpannu. Pintaan mausteita oman maun mukaan. Sitten grillataan 45 minuuttia hyvällä lämmöllä. Valokuvissa näkyvissä folionyyteissä on perunaa leikattuna peukalonpään kokoisiksi palasiksi. Perunat on maustettu suolalla ja pippurilla, sekaan leikattu sipulia sekä iso nokare voita. Perunanyyttiä grillataan n. yksi tunti. On muuten hyvää.

Grillipitsa, grillausvinkki
Pitsapohjaan vehnäjauhoja, vettä, suolaa, kuivahiivaa ja öljyä. Pitsapohjan vaivaaminen ilman sähkökäyttöistä yleiskonetta on hieman vaivalloista. Sähkökatkon takia ei kuitenkaan ole myöskään televisiota eikä Internetiäkään tai muutakaan sähköistä viihdettä, joten pitsapohjan leipominen voi olla hyvinkin mukavaa ajanvietettä sellaisessa tilanteessa. Myös nuo marketin valmispitsapohjapaketit ovat ihan ok taikinapohjaksi ja ne voivat olla poikkeustilanteessa jopa helpompi ratkaisu. Pitsan täytteeksi otetaan sieltä sulavasta pakastimesta juustoraastetta ja leikkelesuikaleita. Kaapista varmaankin löytyy sipulia, mausteita, ehkä paprikaa tms. Säilykepurkeista tomaattimurskaa, oliiveja, ananaspaloja, tonnikalaa, sieniä tai ihan mitä sattuu olemaan varastoissa. Pitsapohja tehdään ohjeen mukaan ja taputellaan paistopellille tai vaikka foliovuokaan. Taikinan päälle laitetaan kaikkia mahdollisia täytteitä. Paistetaan grillissä kannen alla ”sopivalla” lämmöllä ”riittävän kauan”. Pitsaohjeita on netin kokkifoorumit pullollaan, mutta grillauksessa niitä täytyy soveltaa jonkin verran. Jokainen grillikin on oma yksilönsä ja lisäksi erilaiset hiilet, erilainen määrä hiiliä, ilmaluukun asento jne. vaikuttavat lopputulokseen. Grillipitsaa kannattaakin kokeilla ihan hyvän sään aikana. Jos jokin epäonnistuu, niin hienosäätää reseptiä tai paistoaikaa/lämpötilaa sitten seuraavalla kerralla. Taito paistaa pitsa ilman sähköä on ihan mukavaa varautumista poikkeustilanteeseen. Itse olen yhden kerran kokeillut tehdä pitsaa grillissä ja se onnistui ihan syötävän hyvin heti ensi yrittämällä.

Sun Nov 12, 2017 3:55 pm
Profile

Tuosta kaasugrillauksesta hieman. Minulla on ollut kaasugrilli käytössä monena talvena, kun sattuu sopimaan hyvin tuohon pienelle kuistille. Kylmyys vaikuttaa kyllä tehoon, etenkin kun perheelle pitää laittaa kerralla aika paljon, mutta onnistuu pakkasellakin. Nyt kaasugrillaus on tauolla kun grilli on ruostunut pilalle ja kaasua tursuaa vähän joka välistä, tarttee hankkia uusi. Pari pulloa olis tuota kaasuakin vielä. Yhdellä 11kg pullolla on kesän pärjännyt hyvin. Sivupoltinmallia en ole kokeillut kun oon ollut hiukan skeptinen, ihan sähköhellalla on potut keitetty.

Kesäajan grillaukset hoidin klapeilla itse väsätyssä tiiligrillissä, hiiliä en ole vaivautunut ostamaan. Alkuun reilummat tulet ja sitten grillauksen aikana vähän lisäilee pientä silppua niin ihan hyvä tulee. Muurikkapannussa hyvä käristellä kasviksia ja muuta mitä ei onnistu ritilän päällä niin hyvin.

Sun Nov 12, 2017 4:32 pm
Profile

Jotain tuon suuntaista arvelinkin nestekaasun riittävyydestä. Mutta minulla 11 kg kaasupullon kokoinen hiilisäkki ei todellakaan riitä koko kesäksi.

Joku on varmasti kokeillut tehdä itse grillihiiliä? Tänne vaan vinkkejä kuinka sellainen onnistuu. Itse olen aivan ostohiilien varassa, mutta aihe kyllä kiinnostaa, jo varautumisasioiden näkökulmasta.

Ruostumisesta tulikin vielä mieleen että olisihan tuossa voinut lyhyesti vielä grillin huoltamisesta kirjailla. Itse olen nyt puhdistanut oman grillini talvisäilöön. Käytän puhdistamisessa talouspaperia sekä halvinta mahdollista ruokaöljyä. Kaikki karsta ja tuhka harjataan huolella pois ja sitten reilu ruostesuojaus ruokaöljyllä. Valokuvissa esiintyvä pönttögrilli on viitisen vuotta vanha. Grillissäni on jotain alkavan pintakorroosion jälkiä, mutta puhkiruostuminen on vielä kaukana. Olen pitänyt tapana puhdistaa ja öljytä grillini aina jos näköpiirissä on talvisäilytys tai muuten vaan pitempi grillaustauko. Grilliin tippuvat suolaiset marinaadien litkut edesauttavat ruostumista jos grilliä ei aina joskus puhdista huolella.

Sun Nov 12, 2017 4:49 pm
Profile

Meiltä löytyy perusmallinen kahden polttimen kaasugrilli, jolla suurin osa grillaustarpeista on tullut viime vuosina tyydytettyä. Yhdellä komposiittipullolla on helposti pärjännyt aina kesän yli. Nyt kun piha vaihtui jokin aika takaperin isompaan, on tarkoituksena rakennella keväällä tiilistä puugrilli. Itse pidän puugrillin fiiliksestä sekä siitä ruokaan syntyvästä aromista. Lisäksi kun polttopuuta löytyy muutenkin yleensä varastosta, niin mahdollisen sähkökatkon aikana tuollaisella laittelee ruokaa aika pitkään ongelmitta.

Mon Nov 13, 2017 8:08 am
Profile

Sen lisäksi, että aika moni katselija on nyt sitten nälissään, niin huomaan, ettei kotivarassani ole noita alumiinivuokia yhtään jäljellä. Ne eivät ole kaupassa edes kalliita eivätkä vaadi lämmintä säilytystilaa. Ostoslistalle.

Mon Nov 13, 2017 9:05 am
Profile

Koska taloudessani käytetään kaasua muuhunkin kuin grillaamiseen, olen haalinut melkoisen määrän 33kg nestekaasupulloja ja kohta paikallinen kaasufirma lähettää varmaankin joulukortin. Laskeskelin että noilla tekee päivittäiset kokkailut vähintään puolentoista vuoden ajan, ellei pidempäänkin.

Nestekaasuhan säilyy ajasta ikuisuuteen ja on siksi fiksu energianlähde varastoinnin kannalta. Urbaani ympäristö tuo tähän omat haasteensa, mutta täällä maaseudulla ei tule paloturvallisuusmääräykset ihan heti vastaan.

Itselläkin tiilirakenteisen puugrillin ohella kaasugrillinä sivupoltinmalli jota tulee lähes aina käytettyä pelkällä pääpolttimella. Sivupoltin on kuitenkin oivallinen lisäominaisuus sähkökatkoksia tms. poikkeustilannetta ajatellen.

Mon Nov 13, 2017 10:50 am
Profile

Kaasugrilli on vaan niin näppärä ja nopea... Toisena vaihtoehtona löytyy sitten grillikatoksen tulisija puille ja
epälukuinen määrä valmiita nuotiopaikkoja tosta meidän metsästä. Kaasupulloja on yleensä vain kaksi, yksi käytössä
ja yksi täysinäinen varalla. Grillissä on se sivupoltinkin jota on käytetty yhden kerran 4 vuoden aikana, eli aika
turha ominaisuus, mutta tuli rosterigrillin mukana. Kokkaukseen löytyy sitten sellainen ikivanha kaksipolttimoinen
kaasutaso jota voi käyttää myös sisällä. Toimii samoilla pulloilla kuin grilli.
Kesäisin tulee kyllä laitettua ruokaa grillillä ehkä vähän turhankin paljon, mutta kun se vaan on niin paremman
makuista paistaa pihvit grillissä kuin paistinpannulla. Sitten tulee myös kokeiltua kaikenlaisia uusia aineksia
ja reseptejä vaihtelevalla menestyksellä. Jonkin sortin varautumista kait sekin...

Mon Nov 13, 2017 1:07 pm
Profile

Foliorullat ja -vuoat tosiaankin kuuluvat (grillaajan) varautujan kotivaraan. Itse ainakin olen melko riippuvainen toimivasta kaupunki-infrasta. Sähkön puuttuminen aiheuttaa kuumavesiboilerin jäähtymisen melko nopeasti. Vettä mahdollisesti voi tulla hanasta, mutta kuitenkin todennäköisemmin ei tule. Tämä haittaa monella tavalla arkielämää, esimerkiksi astioiden ja kattiloiden tiskaamista ruoanlaiton jälkeen. Foliovuokaa voi käyttää yhdestä muutamaan kertaan kokkaukseen ja sen jälkeen haiseva vuoka roskiin. Minulla näyttää olevan 30 cm sekä 40 cm leveätä Eskimofoliota yhteensä useampi kymmenen metriä tuossa keittiön alakaapissa. Foliovuokia on jäänyt kotivaraan kesän grillikauden jäljiltä jotain 15 kpl. Enemmänkin voisi olla. Näitä tosiaankin voisi hamstrata pienen kassillisen jonnekin ulkovaraston peränurkkaan. Sieltä ne löytyvät käyttökelpoisina vielä kymmenenkin vuoden jälkeen, jos joskus kova tarve tulee.

Ogverin kaasukotivara on kyllä. . . . . . melko vaikuttava! Itsellä ei ole mitään jakoa hankkia tuollaisia varastoja tänne kaupunkilähiöasuntooni. Omana tavoitteena on saavuttaa varautumistaso, jolla pärjätään yksi kuukausi täysin ilman toimivaa yhteiskuntaa. Väistösuunnitelmatkin ovat olemassa, mutta väistö ei kuitenkaan ole suunnitelma nro 1 minulla. Tämäkin riippuu mahdollisesti eteen tulevista tilanteista, tottakai...

Tue Nov 14, 2017 6:53 pm
Profile

Hassua, en käytä grillatessa foliota paitsi jos joku haluaa kasvisnyyttejä tai jos aikomuksena on herkutella sinihomejuustotäytteisillä isoilla herkkusienillä jotka tosin valmistuvat ilman foliotakin. Foliovuokia en käytä koska keraaminen tekee saman asian ekologisemmin.

Ehkä grillaan jotenkin väärin? :)

Tue Nov 14, 2017 7:22 pm
Profile

Noo, ei kait kenenkään grillausta vääräksi voi tuomita. Jokaisella on oma tyylinsä tässäkin asiassa. Itse olen vaan jotenkin oppinut tuon folion ja -vuokien käytön, erityisesti pienempien palasien sekä kypsetessään pehmenevän kalan grillaamiseksi. Kieltämättä, ekologiaseikat ovat käyneet minullakin mielessä ja folion roskiin heittäminen tuntuu typerältä. Osittain tämän takia, osittain uuden kokeilumielellä olen hankkinut valurautaisen paistolevyn grillausta varten. Sitä en ehtinyt vielä viime kesänä testata, joten ei ole vielä kokemuksia tänne kommentoitavaksi. Valurautainen paistotaso pitäisi rasvapolttaa ennen käyttöönottoa, mutta se on edelleen myyntipakkauksessaan odottamassa tuolla kaapissa.

Tue Nov 14, 2017 7:44 pm
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]  Go to page 1, 2  Next