View unanswered posts | View active topics It is currently Wed Feb 21, 2018 1:27 am

Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
 Tulen teko 
Author Message

Myrskysytytin jolla olen pärjännyt tähän asti, lisänä normaali tikkuaski puolillaan pumpulia ja kaupasta ostettuja syttypaloja minigrippipussissa jos oikein meinaa tuli olla hankalalla päällä.

Nuo ilman raapaisupintaa toimivat kaiketi kiellettiin paloturvallisuussyistä jo viime vuosisadan alussa tjsp...

Mon Feb 12, 2018 10:16 am
Profile

Miten mulla on sellainen mielikuva, että lapsena olisi tehty noita ilman raapaisupintaa syttyviä tulitikkuja tavallisista? Kostutettiin sitä raapaisupintaa vähän ja hangattiin siitä jonkinlainen kerros tulitikun päähän?

Saattaa olla väärä muistikuva, mutta pitääkin kokeilla kotosalla. Ja muistelen tehneeni "myrskytikkuja, vettä hylkiviä" niitäkin itse, kastoinkohan tulitikun sulaan kynttilävahaan tms. Tätäkin pitää kokeilla.

Vanha kunnon filmipurkki toimii loistavasti tulitikkujen säilytyksessä, erittäin vesitiivis ja juuri sopivan kokoinen, ittellä pari käytössä. Saakohan noitakaan enää mistään?

Mon Feb 12, 2018 10:29 am
Profile

Itse suosin myös ensisijaisena ratkaisuna myrskysytytintä, tulusten ja tulitikkujen toimiessa enemmänkin varmistuksina. Yleensä metsässä nuohotessani en edes kanna tikkuja mukanani, vaan vesitiivis tuubi tikkuineen asustelee enimmäkseen BOB:issa. Tuluksia tosin tulee käytettyä retkillä välillä ihan ensisijaisenakin vaihtoehtona jotta niiden käyttötaito pysyy yllä.

Mon Feb 12, 2018 12:38 pm
Profile

Tästä naapurin tulitikkujen laatuleimasta mikä minua ihmetytti...

Attachment:
turrela - Copy.jpg
turrela - Copy.jpg [ 44.17 KiB | Viewed 381 times ]

Perinne jatkuu standardeista huolimatta, taas äsken nähtiin. Kolme kampetta kun purkas pillun päreix, sorttas osat toimiviin ja pikkase pielessä oleviin, niin synty 2 hyvää sekä 1 kelvoton. Alkutilaneessa oli jokanen jotenki pielessä ja iha uusia kaikki kolme. Löytyy sarjikset tuotantoon saakka jäljittämiseen, mutta turhaa hommaa näemmä.

Sat Feb 17, 2018 11:54 am
Profile

No merkkihän kertoo että venäläisen laatustandardin mukaan tehty, kuka yllättyy lopputuloksesta käsi ylös :D

Sat Feb 17, 2018 12:06 pm
Profile
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5