View unanswered posts | View active topics It is currently Wed Jan 24, 2018 1:42 am

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Ensiapulaukku 
Author Message

68W wrote:

Täytyy perehtyä tohon quirumediin tarkemmin mutta huomiota kiinnitti happisaturaatiomittarien (sormi) halvat hinnat verrattuna kotimaisiin normaaleihin perinteisiin firmoihin. Alla esimerkki sormisatruraatiomittarista medkitiltä ja quiromediltä.

Ikinä en ole vielä hyvään sormimittariin törmännyt, joten ihan hyvin voisi kokeilla tuollaista halpaakin. Niissä tuskin voi olla laadullisesti yhtä paljon eroa kuin hinnassa. Itse en ole nähnyt tarvetta hankkia, kun ei mulla ole kotona happeakaan ja tarpeelliset näkee silmällä ja kädellä.

Wed May 20, 2015 2:10 pm
Profile

Tuotteiden vanheneminen ja nuhjuuntuminen on minulla jonkinlainen ongelma terveysvarautumisessa, kaipa onneksi, koska syy on tarpeen puute. Siksi olen pyrkinyt ea:ssakin jo ilman erityistä globaaliromahdusskenaariotakin miettimään kestävämpiä ja monikäyttöisempiä ratkaisuja. Pakista löytyy perusjuttujen lisäksi mm. täikampa, hammasharja (asfaltti-ihottumien pesuun) ja tamponeja (syvien haavojen lisäimuun ja puristukseen). Haussa olisi seuraavaksi hyvä suurennuslasi. Vaikka sovellettavia tavaroita löytyisi ympäri taloa myös, tykkään pitää ea:ssa kootusti puhdistetut versiot.
Patterittomia kuumemittareita ei muuten näytä enää olevan juurikaan tarjolla, mutta jos sellaisen löytäisi, kuinka luotettavia ne olisivat? Tosin kuumeessa taitaa olla isoin kysymys ero mitattavan normaalilämpöön...

Thu May 28, 2015 5:02 pm
Profile

kaupunkisurvivalisti wrote:
No ei SPR kyllä todella opeta mitään verisuonien ompelemista, ei kuulu edes ensivasteen tasolle SPR:llä. Ammattilaisten hommaa. Ensiapupäivystäjät eivät tee ammattipuolen asioita, emme mene edes suoneen sisään neulalla. Ainoa minkä annamme on asiakkaan oma insuliini ja mittaamme verensokerin, siinä on kaikki mitä ihon sisään tehdään. Paljon voidaan tehdä, nykyisin jopa elvytykseen on tullut vakiona deffa mukaan ja se opetetaan. Ensivastetasolla annetaan lisähappea tarvittaessa.
Ihmettelen mihin kukaan survivalisti kuvittelee tarvitsevansa verisuonipihtejä tai mitään muutakaan ammattilaisten välineitä kun ei sitä taitoa käyttää niitä löydy kuitenkaan, eikä taitoja tehdä mitään verisuoniompeleita. Hyvin valitut perusensiapuvälineet riittävät maallikoille hyvin ja sitten vaativammat toimenpiteet aina ammattilaisille. Te ette kukaan ole mitään katukirurgeja! Jättäkää ne verisuonipihdit, kirurgin veitset, suonikuristimet ja muut ammattilaisten välineet pois. Ensiapulaukkujen sisältö on mietitty palvelemaan maallikon tarpeita riittävän hyvin. Teette enemmän vahinkoa kuin hyötyä yrittämällä asioita joita teille ei ole koulutettu ja joita ette osaa.

Minulta hatunnosto SPR;n porukalle hyvästä vapaaehtoistyöstä. En ota SPR kursseihin sen enempää kantaa koska olen vain EA1:n käynyt.
Sen verran änkkäisin vastaan kaupunkisurvivalistin kirjoitukseen että tämän foorumin skenaarioihin kuuluu sekin ettei ammattiapua ole saatavilla. Rasel mainitsikin tuossa aikaisemmin tilanteen jossa vaakakupissa on omat toimenpiteet vs. potilaan varma kuolema. Eihän siinä silloin ole mitään menetettävää, vaikkei omat taidot oliskaan täydelliset. Ääritilanteessa kuitenkin pitää yrittää auttaa parhaansa mukaan ja silloin ne kovin teoreettiset taidotkin on paljon paremmat kuin ei mitään.
Minun ensiapukoulutukseni lähtee tilanteesta jossa ammattiapua ei ole saatavilla eikä potilaan evakuointi sairaala/lääkärinhoitoon ole välittömästi mahdollinen. Kiitos hyville ohjaajille päällystön lääkintähuollon kertauskursseilla, niillä opeilla olen itse "tikannut" laivaolosuhteissa haavoja sekä antanut lääkeaineita mm. s.c. ja i.m. Intubointia kurssilla harjoiteltiin nukella, samoin trakean läpi menoa. Ja pidän itseäni edelleen täysin maallikkona, joten jos ollaan SHTF tilanteessa voi hieman paremmin varusteltu EA laukku olla ihan perusteltu.
Kaikki EA taito on tarpeen, hankitaan se tieto/taito sitten mistä tahansa. Loppupeleissä niitä välineitä tuskin laukussa voi olla liikaa - eriasia on löytyykö niille välineille sitä käyttäjää jonka käsi ei tärise liikaa. Itsellä ainakin tikatessa pikkasen vapisi.

Thu May 28, 2015 6:03 pm
Profile

Samaa mieltä kapun kanssa. Kaikki koulutus on aina hyvästä, sillä kertaus on opintojen äiti.
Itse käynyt noita SPR:n kursseja joissa on kyllä ollut "kouluttajia" laidasta laitaan. Joskus jopa hyviäkin.
Useimmiten kuitenkin kukkahattutätejä joille se SPR:n manuaali on raamattu jota pitää noudattaa pilkulleen.
Sotilaspuolella koulutus on ollut kuitenkin paljon antoisempaa, vaikkakin keskittyy pääasiassa loukkaantuneen kuljetuskuntoon
laittamiseen. Oma ensiapusalkkuni on jo täysi ja seuraavakin on jo hyvää vauhtia täyttymässä tavarasta joka näkee varmaankin
käyttöä vasta jos kakka osuu tuulettimeen... Omia lääkinnällisiä taitoja pyrin kertaamaan neljä kertaa vuodessa, mikä on kyllä
liian vähän. Kuvassa olevan salkun lisäksi löytyy tietysti noita pienempiä EA laukkuja autoista, repuista ja ympäri taloa.

Attachments:
EA-2.jpg
EA-2.jpg [ 255.32 KiB | Viewed 2273 times ]
EA-1.jpg
EA-1.jpg [ 222.29 KiB | Viewed 2273 times ]

Fri May 29, 2015 9:51 am
Profile

Sam splint lastat on ihan ykkösiä tukemiseen ja lastoittamiseen. Noilla hoitaa jo mukavasti useammankin haavan tai pienkururgisen toimienpiteen.

Fri May 29, 2015 4:49 pm
Profile

Ihmettelen Punaiseen Ristiin kohdistuvaa täysin aiheetonta arvostelua. Siihen on olemassa syy miksi ensiapupäivystäjät eivät mene neulalla suonen sisään eivätkä tee mitään muitakaan kirurgisia toimenpiteitä (me muuten menemme tarvittaessa sillä neulalla sisään kyllä). Ensiapupäivystäjä ei ole mikään ammattikirurgi eikä lääkäri. Kentällä meidän tehtävämme on antaa nimenomaisesti sääntöjen mukainen ja standardi ensiapu siten kuin sairaanhoitopiiri on määrittänyt turvalliseksi tehdä. SPR ei keksi itse ensiapuun liittyviä hoitotoimenpiteitä, vaan kaikki toiminta tapahtuu sairaanhoitopiirin luvalla ja ohjauksessa. Ensiapukurssien ja opetuksen sisältö on sama kaikkialla maailmassa ja se varmistetaan Genevestä käsin Punaisella Ristillä jatkuvasti.

On vain hyvä, että ensiapukurssit on keskitetty pääosin Punaiselle Ristille, joka yleisesti mielletään ainoaksi lailliseksi ensiapukurssien järjestäjäksi. Näin varmistetaan standardi ja korkea laatu kaikessa ensiavun opetuksessa. Itse noudatan oikein mielelläni sitä kurssitustietä jonka Suomen Punainen Risti tarjoaa. Olen saanut korkeatasoista opetusta ja saan jatkossakin. Nyt syksyllä tulossa on lääkekoulutus ja myöhemmin on edessä EA3 sekä henkisen ensiavun kurssit, eli lisää osaamista ensiapupäivystäjän taitoihin.

Suomen Punaisen Ristin tehtävähän ei ole kouluttaa kenestäkään lääkäriä vaan meidän tärkein ensiavullinen tehtävämme on opettaa siviileille henkeä pelastavat sekä vähemmän akuutit ensiaputaidot välineillä joita tavallinenkin siviili osaa turvallisesti käyttää tekemättä potilaalle enempää vahinkoa. Ensiapupäivystäjä osaa enemmän, mutta mekään emme ennen evy-tasoa tee asioita juurikaan millään neulalla tai vastaavalla.

On väärin arvostella kentällä ensiapua antavaa väkeä siitä, että on olemassa tietyt säännöt, normit ja lait joita meidän ensiapupäivystäjien on pakko noudattaa. En voi neuvoa kenellekään toimenpidettä joka on potentiaalisesti vaarallinen potilaalle. Rikkoisin hyvää etiikkaa ja myös lakia neuvomalla jotakin mitä ei opeteta normaalisti edes ensiapupäivystäjälle.

Huomatkaa, että me ensiapupäivystäjät olemme mukana myös kaupunkien ja kuntien kriisisuunnitelmissa. Kun jotakin oikein poikkeavaa tapahtuu, me pystytämme kenttäsairaaloita, annamme ensiapua turman uhreille ja toimitamme eteenpäin ammattilaisten käsiin ne jotka jatkohoitoa vaativat. Osallistumme myös evakuointeihin ja mm. vaatejakoihin siviileille, sitä kutsutaan ensihuolloksi. Viranomainen kutsuu Punaisen Ristin vapaaehtoiset töihin tarpeen vaatiessa, nimenomaan sen viranomaisen harkinnan mukaan. Punainen Risti ei ole korvaamassa viranomaista vaan sen tukena.

Sensijaan, että hyökkäätte Punaista Ristiä vastaan mutu-pohjalta kannattaa tutustua sen toimintaan tarkemmin:

https://www.punainenristi.fi/

https://www.punainenristi.fi/tutustu-pu ... e-suomessa

Mikä on ensiapupäivystäjä?

https://rednet.punainenristi.fi/node/6213

Mon Jul 20, 2015 11:57 am
Profile

Onko punaisenristin kurssisisätö ja opettamat tiedot ja taidot ne ainoat oikeat? Ei, jos ei ole antanut aivopestä itseänsä kapea-alaiseen ajattelumalliin (niinkuin tässä on tainnut käydä).
Kukaan muu ei pysty tarjoamaan yhtälaadukasta tai laadukkaampaa koulutusta? Esimerkiksi pitkään ensihoitajana työskennellyt ja paljon todellisia tilanteita kokenut henkilö?

Kun kerran julistat spr:n sääntöjen ja suositusten mukaista ensiapua, miksi olit hankkimassa CAT kiristyssidettä? SPR ei koulutuksissaan opeta eikä suosittele
kiristyssiteen käyttöä. Et ole saanut sen käyttöön koulutusta ja kuitenkin meinaat "potentiaalisesti potilalle vaarallista" kiristyssidettä käyttää rikkoen samalla mainitsemaasi hyvää etikkaa ja
SPR:n sääntöjä (vai oliko se jopa laki)?

SPR:n mukaan pitää ilmeisesti antaa vuotaa kuiviin, jos "maallikon tarpeita riittävän hyvin palvelemaan mietitty ensiapulaukkujen sisältö" ei riitä vuodon tyrehdyttämiseen. Kunhan hengitys saadaan kuntoon, vuodolla ei niin väliä...ai niin mikäs se kuljettaa happea.

"on väärin arvostella kentällä ensiapua antavaa väkeä", samalla kuitenkin itse arvostelet mainitsemaltasi "mutu-pohjalta" henkilöitä joilla on ensiapuvarustuksessaan mukana esim suonipihdit tai muita "ammattilaisten" välineitä.

Teet heti monta oletusta.
1. henkilö jolla suonipihdit on ei osaa niitä käyttää
2. henkilö jolla suonipihdit on ei ole saanut niiden käyttöön koulutusta
3. henkilö jolla suonipihdit on käyttää niitä ainoastaan itse
4. henkilö jolla suonipihdit on käyttää niitä pelkästään verisuonten sulkmemiseen
5. 6. 7....

mutu-pohjalta...samoin kuin kaikki tuottamasi teksti tässä kontekstissa näyttää olevan

Mon Jul 20, 2015 8:34 pm
Profile

On luonnollisesti ymmärrettävää että alan ammattilaisilla on standardit toimintatavat ja käytännöt, homma ei varmasti voisi toimia jos jokainen tekisi työt "omalla tavallaan", tämä sama pätee moneen muuhunkin toimialaan.

Minulla ei ole mitään SPR:aa vastaan ja käytänkin mielelläni heidän palveluitaan. Mutta olemme kaikki varmasti samaa mieltä että ei sillä EA-kortilla tai muodollisella pätevyydellä auteta ihmisiä vaan tiedoilla ja taidoilla joita auttaja omaa. Minulla ei ole EA2 -korttia, enkö siis osaa auttaa hypotermiasta kärsivää henkilöä vaikka olenkin lukenut aiheesta useasta eri julkaisusta? Jätän asian suosiolla ammattilaisten haltuun jos he ovat saatavilla. Mutta jos paikalla on vain minä ja potilas, teen parhaani auttaakseni häntä selviämään oppimillani tiedoilla ja taidoilla, oli ne opittu SPR:lta tai jostain muualta.

Mon Jul 20, 2015 9:00 pm
Profile WWW

Alkaa vähän jo vituttaa tämäkin keskutelu, tapellaan siitä mikä on oikea tapa antaa ensiapua tai kuka kouluttaa parhaiten .
Voin väittää että tästä porukasta tuskin monikaan on nähnyt ihmistä joka on sirpaleiden takia silppoitunut tai joutunut katselemaa palavaa kroppaa, voin muuten kertoa että palavassa kropassa pahinta ei ole se, että se on kuollut vaan se että se haisee ihan palavalle kyljykselle .
Itse olen paria tapausta pahimmasta päästä joutunut näkemään , ja en todellakaan ajatellut ostaa suonipihtejä ensiapulaukkuun saa olla aika nopea että kerkee käyttää.
Eli eiköhän lopeteta tämä paskan jauhaminen siitä mikä on oikea tapa kouluttaa tai varustautua , minun puolesta ostakaa vaikka kenttäsairaala .
Hyvää kesän jatkoa vain :)

Tue Jul 21, 2015 11:01 am
Profile

:D Koko palsta perustuu jauhamiselle siitä mikä on oikea tapa kouluttautua/varustautua/toimia etc.

Tämähän on ihan ok ja jos osattais olla tappelematta niin keskusteluja olis jopa mukava seurata..

Tue Jul 21, 2015 11:09 am
Profile
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next