View unanswered posts | View active topics It is currently Wed Jan 24, 2018 1:45 am

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
 Ensiapulaukku 
Author Message

Mitä tulee noihin varautumistarvikkeisiin niin mielestäni niitä on hyvä olla jokasorttia jemmassa on tila ja talous antaa myöten. Koska on monia lääkäreitä/sairaanhoitajia jotka osaavat noita käyttää kuten pitääkin.

Mitä tulee palaviin kroppiin yms silpoutumiseen niin se näky herättää kyllä monella oksettavat reaktiot.. samoin kuin kaksi viikkoa kesähelteellä asunnossaan maannut vanhus hengettömänä+öttiäiset. Haju on "mieleenpainuva" Lisänä mainittakoot kun olen joutunut konttaamaan kuolinnesteissä muutaman kerran niin siinä illalla on suihkussa normaalia kauemmin...
Onneksi teen nykyjään "leppoisaa" hommaa jossa ei noista joudu murehtimaan enää.

Tue Jul 21, 2015 5:35 pm
Profile

Kappas, joku muukin on kokeillut. Jep, hajusta ei voi erehtyä vaikka tulisi ensimmäisen kerran vastaan.

Nimim. Vanhus, yksiö, n. kolme viikkoa, helleaalto.

Tue Jul 21, 2015 5:47 pm
Profile

Se haju on kyllä tosiaan aika ainutlaatuinen. Sama pohjavire on kyllä melko tuoreessakin kropassa. Sitä ei haista niinkään yksittäisestä vainajasta, mutta kylmiössä jossa niitä on useita, sen huomaa kyllä. Mittakaava on luojan kiitos kuitenkin eri.

Minun mielestäni mukana kannattaa jossain määrin pitää myös sellaista tavaraa, jota ei itse osaa käyttää. Pidän itsekin autossa työkaluja siltä varalta, että apuun saapuva pystyisi niillä jotakin tekemään. Ymmärrän ammattilaisten huolen siitä, että ilman tarvittavia tietoja ja taitoja mennään kanyloimaan tai intuboimaan (tai mistä härveleistä tässä nyt olikaan kyse), mutta en muista kenenkään sellaista suunnitelleenkaan näiden vuosien aikana jotka olen foorumilla viettänyt.

Thu Jul 23, 2015 5:06 pm
Profile

[quote="Woodmaster"]Onko punaisenristin kurssisisätö ja opettamat tiedot ja taidot ne ainoat oikeat? Ei, jos ei ole antanut aivopestä itseänsä kapea-alaiseen ajattelumalliin (niinkuin tässä on tainnut käydä).
Kukaan muu ei pysty tarjoamaan yhtälaadukasta tai laadukkaampaa koulutusta? Esimerkiksi pitkään ensihoitajana työskennellyt ja paljon todellisia tilanteita kokenut henkilö?

Kun kerran julistat spr:n sääntöjen ja suositusten mukaista ensiapua, miksi olit hankkimassa CAT kiristyssidettä? SPR ei koulutuksissaan opeta eikä suosittele
kiristyssiteen käyttöä. Et ole saanut sen käyttöön koulutusta ja kuitenkin meinaat "potentiaalisesti potilalle vaarallista" kiristyssidettä käyttää rikkoen samalla mainitsemaasi hyvää etikkaa ja
SPR:n sääntöjä (vai oliko se jopa laki)?

SPR:n mukaan pitää ilmeisesti antaa vuotaa kuiviin, jos "maallikon tarpeita riittävän hyvin palvelemaan mietitty ensiapulaukkujen sisältö" ei riitä vuodon tyrehdyttämiseen. Kunhan hengitys saadaan kuntoon, vuodolla ei niin väliä...ai niin mikäs se kuljettaa happea.

"on väärin arvostella kentällä ensiapua antavaa väkeä", samalla kuitenkin itse arvostelet mainitsemaltasi "mutu-pohjalta" henkilöitä joilla on ensiapuvarustuksessaan mukana esim suonipihdit tai muita "ammattilaisten" välineitä.

Ei kyse ole mistään aivopesusta vaan siitä, että SPR:n jäsenenä noudatan niitä ohjeita ja sitä koulutusta jonka olen saanut. En voi enkä halua asettua sukset ristiin Punaisen Ristin kanssa. Punaisen Ristin ensiapukoulutus on laadukasta ja olen edelleen sitä mieltä, että on vain hyvä, että SPR mielletään suuren yleisön keskuudessa ainoaksi lailliseksi kouluttajaksi vaikka näin ei ihan olekaan. Ensiapukoukutuksen keskittyminen yhdelle erittäin kovatasoiselle toimijalle on hyvä asia.

Satun edustamaan sitä sukupolvea joka sai aikanaan SPR:n ea-kursseilla opetuksen sen kiristyssiteen käyttöön. Kävin ensimmäisen kerran ea-kurssin jolla tuo opetettiin hätäensiavuksi. Kyllä ensiapupäivystäjäkin sen kiristyssiteen vetää tarvittaessa, vaikka sitä ei varsinaisesti enää opeteta. Kiristyssiteen kanssa syntyy pitkän päälle kuolion vaara, siksi sitä ei suositella käytettäväksi, eli harkinta on tarpeen potilastilanteessa. Vuotavaan raajaan voi vetää myös painesiteen ja tukkia esim. katkenneen tyngän vuoto sitomalla tynkä umpeen. Osaan siis käyttää sitä CAT:ia kyllä, ja osaan vetää kiŕistyssiteen normaalinkin ensiapulaukun välineitä hyödyntämällä.

Ei SPR kenenkään anna vuotaa kuivin, muttemme myöskään suorita mitään kirurgisia toimenpiteitä. Normaali hoitoprotokolla isossa verenvuodossa on paineside ja raaja koholle. Sisäisessä verenvuodossa normaali proseduuri on soittaa heti 112 kun sokki on selkeä ja on syytä epäillä sisäistä verenvuotoa. Potilas saatetaan lepoon kivuttomaan asentoon ja seurataan peruselintoimintoja ambulanssin tai lääkärikopterin tuloon asti. Tarvittaessa aloitetaan elvytys. Lisäksi odotusajaksi potilas peitellään lämpöpeitteeseen.

Tietyt asiat eivät ole ensiapupäivystäjille sallittuja eikä niitä opeteta, syystä. Toki en kiistä, etteikö ole hyvä osata muutakin kuin se minkä SPR opettaa. Mehän emme ole ammattilaisia, vaan meidän yläpuolellamme on sitten ne alan ammattilaiset ihan ensihoitajista alkaen, he osaavat ja saavat tehdä enemmän kuin ea-päivystäjät. Itse noudatan SPR:n ea-päivystäjänä sitä mikä on opetettu, paitsi jos on ihan pakko poiketa protokollasta äärimmäisessä tilanteessa ihmishengen pelastamiseksi. Silloin kannan myös vastuun hoitopäätöksestä itse.

Sun Jul 26, 2015 8:17 am
Profile

Mitä olen kuullut, niin sitä kiristyssidettä ei pelkästään jätetä (erikseen) opettamatta, mutta niitä ei ole saatavilla kun joku mestaripuoskari on sanonut ettei niitä tarvita. Niitä ei saa edes ambulanssiin vaikka irti-poikki menneitä raajoja tulee silloin tällöin vastaan. Miksi tehdä tuo "normaalinkin ensiapulaukun välineitä hyödyntämällä", kun on olemassa oikeasti siihen tarkoitettuja välineitä? CAT yms. kiristyssiteitä ovat kokemuksesta oppineet ambulanssihenkilöt hankkineet itse, kun niitä ei muuten saa. Ihan vaan ettei tarvitse omaa vyötä käyttää (sitä kun tuskin enää näkee...)

Mon Jul 27, 2015 6:55 am
Profile

Aiheeseen palatakseni, tuossa oma EA-laukku joka kulkee mukana repussa töissä ja matkoilla. Perustarvikkeita: laastareita, sidetarvikkeita, lääkkeitä, huuhtelunestettä, ysiside, lämpöpeite, suojahanskat, elvytyssuoja yms. Mukana ei ole suonipihtejä mutta huomatkaa taktinen jäätelötikku :lol: Heitin sen aikanaan mukaan esimerkiksi sormen lastoittamista varten, eipä tuo vie paljoa tilaa. Lääkkeet ja muut pikkutarvikkeet ovat omassa erillisessä pienessä pussissaan joka mahtuu laukun sisään.

Attachments:
fa2.png
fa2.png [ 111.73 KiB | Viewed 15365 times ]
fa1.png
fa1.png [ 99.84 KiB | Viewed 15365 times ]

Fri Jul 31, 2015 1:35 pm
Profile WWW
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4