View unanswered posts | View active topics It is currently Mon Jan 22, 2018 11:54 pm

Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
 Hampaat 
Author Message

Kuinka porukka on ajatellut hampaiden hoidon ratkaista tilanteessa jossa lekuria ei ole? Mitä tehdä esimerkiksi haljenneelle hampaalle? Onnistuuko tahnan teko itse luonnon antimista kenelläkään?

Fri Mar 10, 2017 7:57 pm
Profile

En ole itse lukenut, mutta toiveissa on hankkia "Where there is no Dentist"-kirja.

Hammastahnaa ja muita suun hygieniatarvikkeita varmaan kannattaisi hankkia varastoon. Joitakin paikkaus- ja muita ongelmatilanteiden tarvikkeita saa kai apteekista ja osan ilman reseptiä.

Pitäisikin joskus jutskata hammaslääkärin kanssa tästä aiheesta..

Sat Mar 11, 2017 7:35 am
Profile

Ohut, tuore oksanpätkä pureskellaan hapsuiseksi ja kastetaan tarvittaessa koivuntuhkaan. Tsädäm, ja sinulla on hammasharja ja hammastahnaa. Löytyykö muita tahna-aineita?

Sat Mar 11, 2017 8:06 am
Profile

Vaikea hampaita on hoitaa jos ei ole oikeaa hammaslääkäriä. Ehkä sitä joutuisi turvautumaan johonkin puoskariin, mutta ensin kyllä haluaisin kuunnella muiden kokemuksia kyseisestä "tohtorista". Hampaansa kannattaa hoidattaa kuntoon nyt hyvän sään aikana, kun kaikki toimii normaalisti. Käyn itse n. 1 - 2 vuoden välein tarkastuttamassa hampaani, vaikka sekin tuntuu hieman turhan taajalta vierailulta hammaslääkärillä. Ehkä se juuri siksi tuntuukin turhalta, kun siellä hammaslääkärillä käy ja mitään ongelmia ei siis pääse kehittymään. Ja jos niin sattuu käymään että mitään romahduksia ei koskaan tulekaan ja hammaslääkärit + muut palvelut toimivat normaalisti, niin saapahan ainakin elellä terveempää elämää. Tämä hammasvarautuminen menee samaan nippuun verenpaineen, kolesterolin yms. terveytensä hoitamisen kanssa. Huomasin kyllä ajattelevani näitä asioita, kun viime talvena hampaastani tipahti paikka ja jouduin hakeutumaan hammaslääkärille korjauttamaan tätä.

Kotivarassani on näköjään 8 tuubia hammastahnaa ja 7 kpl iskemättömiä hammasharjoja pakkauksissaan (kävin katsomassa ennen kuin ryhdyin kirjoittamaan tätä). Lisäksi pitelen kotivarassa Xylitol-pastilleja ja -purukumia - näitä näköjään voisi olla hieman enemmänkin varastossa, kun kerran tykkään näistä. Kotivarassa kannattaa säilyttää kaikkia mahdollisia käyttötarvikkeita. Takavuosina alkoi levitä huhu, että vessapaperi on loppumassa lakon takia. No, ihmiset rynnistivät hamstraamaan vessapaperia ja hamstrauksen takia paperivarastot alkoivat aivan oikeastikin tyhjetä. Samoin voi käydä hammastahnalle, tai muillekin hygieniatuotteille. Nyt aloin jo kirjoitella kokonaan eri aiheen asioita tähän hammashoitoketjuun, mutta olkoot tämän verran tästä.

Minäkin olen joskus metsäreissuilla hoidellut suuhygieniaani puutikkuja pureskelemalla, kun olen unohtanut ottaa hammasharjan mukaan patikalle. Tuota tuhkajuttua en ole tullut ajatelleeksi, vaikka puutuhkaa tuleekin käytettyä puhdistusaineena takan nokeentunutta lasiluukkua puhdistaessa.

Näin 30 000 vuotta sitten:
http://www.iltalehti.fi/terveys/2017030 ... 3_tr.shtml

Sun Mar 12, 2017 2:57 pm
Profile

PyllyHylje aloittaa skenaariolla jossa hammaslääkäriä ei ole, eli haljennut hammas on poistettava. Tätä varten on parasta olla tongit jotka on tarkoitettu juuri tuohon hommaan. Vaikka sepät on kautta aikain poistaneet hampaita kaikenlaisilla vehkeillä, on siinä omat riskinsä.
Noilla tilapäisillä paikka-aineilla ei pitkälle pötkitä, etenkään jos lekuriin pääsystä ei ole mitään toivoa.
Haljenneen hampaan kipua voi kyllä lievittää tilapäisesti neilikkaöljyllä (on uskomattoman tehokasta, mutta tehoaa vain tunnin pari kerrallaan).
Eli SHTF tilanteessa niiden muiden ensiapu- ja lääkintätarvikkeiden mukaan kantsii hankkia perusvehkeet hampaanpoistoon, sekä tuota neilikkaöljyä.

Sun Mar 12, 2017 4:01 pm
Profile

Tämä on asia, jota itsekin olen miettinyt. Minulla on etuhampaat katkenneet, joten kos kuoret hajoaa niin on veemäinen paikka. Ehkä niitä voisi tosin jollain vahvalla liimalla ja keramiikkatöhnällä korjata jonkinlaiseksi.

Tue Mar 14, 2017 9:22 am
Profile WWW

Nuo liimat ja töhnät saattaa olla sen verran kovia myrkkyjä ettei niitä oikein viitsis suuhun laittaa...

Tue Mar 14, 2017 10:08 am
Profile

Olen muutamana päivänä nyt aiheesta lueskellut. Tulin siihen tulokseen, että kun pihka ja pajunkuori ei enää helpota, on tuo hampaan poisto todellakin edessä. Hampaan ulos veto pitäisi olla erittäin hidas ja varovainen. Hampaan juuren jääminen leukaan voisi olla kohtalokasta. Itse en rehellisesti sanottuna usko pystyväni kyseenomaiseen toimenpiteeseen. Toki kovan kivun edessä voisi ajatus tuntua helpommalta.

Toinen seikka sitten jo osin haljennut hammas, ei varmaan moni mies pysty kestämään kipua kun pihdit ovat hampaan hermoja vasten :'( Jos rikkinäistä hammasta ei hoida, työntääkö lopussa hammasmätä hampaan irti kolostaan? Jos siis selviäisi tulehduksista hengissä niin voisiko hammas "poistua" ns luonnollisesti?

Liima töhnät suuhun ja verenkiertoon joutuessaan kuulostavan myös arveluttavilta. Tahnana tosiaan koivuntuhkasta tehty lipeä on ainakin joillain ihmisillä tuttu juttu. Ymmärtääkseni tämän tulee kuitenkin olla aika laimeaa?

Tue Mar 14, 2017 10:53 am
Profile

https://varuste.net/Lifesystems+Dental+kit?_tu=37172 tuollaisiakin on myynnissä...

Tue Mar 14, 2017 3:34 pm
Profile WWW

No niimpä näkyy! Sisältää tuota kapun mainostamaa neilikka öljyäkin!

Tue Mar 14, 2017 4:52 pm
Profile
Reply to topic   [ 28 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next