View unanswered posts | View active topics It is currently Mon Oct 23, 2017 11:18 am

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
 Rinkka 
Author Message

Koska edessä on rinkan hankinta, avaan uuden keskustelun aiheesta.
Ykkösvaihtoehtona olen kuolannut Savotan LJK-modulaaririnkkaa, hinta tosin on melko kova. Kertokaa käyttökokemuksia, saako hinnalle vastinetta yms. Esim jokin Berghausin malleista maksaisi puolet vähemmän, mutta kysymys on kuitenkin monen vuoden sijoituksesta jolloin laatu/kestävyys lähinnä ratkaisee...

Sun Jan 25, 2015 9:56 am
Profile

Vaihtoehtoja on reilusti. Käy kokeilemassa muitakin edes liikkeessä jos mahdollista. Itse vältän Savotan tuotteita, mutta siinä saattaa olla vähän periaatesyitäkin taustalla. LJK-rinkoissa on tullut vastaan paljon rikkoutuneita vetoketjuja, luistavia solkia ja joitain pettäneitä saumoja, mutta kyseiset yksilöt ovat nähneet reilusti reipasta varusmieskäyttöä.

Jos aiot sijoittaa hyvään, niin suosittelen lämpimästi omakohtaisella kokemuksella Kifarua. Oma MMR on palvellut paljon ja hyvin.

Sun Jan 25, 2015 10:29 am
Profile

Mun rinkanostoajatukset, jos niitä on, lähtee siitä, että sen kantolaitteen täytyy olla sopiva paitsi itselle, niin myös niille kamppeille, joita sillä yleensä kuskaan. Rinkan merkki ja malli voi olla ihan mikä tahansa, mutta kunhan se vehje istuu selkään kunnolla, eli siinä pitää olla sopivasti säätövaraa paitsi minulle, niin myös kiristysmahdollisuuksia niin, että saan se pakattua kivan tiiviiksi ja tarvittaessa kapeammaksi tai lyhyemmäksi. Koska mä käytän rinkkaani paljon myös talvisin, niin tykkään siitä, että sitä ja taskuja on helppo käsitellä myös hanskat kädessä ja koska se on joskus selässä tuntikausia, niin järkevä paikka juomarakolle on ihan ehdoton asia.

Sulan maan kelillä liikkuessa (ja hyvin usein talvellakin) alle 50 litrainen ja hieman yli kilon painoinen rinkka on ollut hyvin passelin kokoinen, jos reissu on kestoltaan noin viikkoa tai muutamia päiviä sen yli. Talvella se taas sopii pitkillekin reissuille hyvin, koska muoto ja koko tekevät hiihtämisestä helppoa ja osa kamppeista voi olla ahkiossa. Viimeksi reilun kaksi kuukautta Suomessa poissa ollessani mukanani taas oli iso rinkka, mutta mukana oleva varustuskin poikkesi tavanomaisesta vaellusvarustuksesta ja kamoja oli huomattavan paljon enemmän.

Sun Jan 25, 2015 12:01 pm
Profile

Savotan laatu on pudonnut vuosien mittaa todella surkeaksi ja tällä hetkellä rankkaan sen jopa mil-tecin alle. Savotta teettää tavaraa kiinassa todella halvalla mikä näkyy valitettavasti heikkolaatuisina tuotteina. LJK-rinkkojen valmistusmaasta mulla ei ole tietoa mutta harkitsisin todella tarkkaan uskaltaako rinkan ostaa ja itse valitsin eri valmistajan.
Mulla on ollut 90-luvulla savotan 906 josta mieleen jäi hermoja rassaava nitinä ja natina. Tilaa oli riittävästi ja usein rinkkaan tuli pakattua turhan paljon tavaraa kun tilaa oli. Yläkaaren sai vääntymään hieman minkä takia se jämähti jumiin. Savotan jälkeen oli vuorossa victornoxin anatominen rinkka jossa tilavuutta oli sunnilleen 60l jolla pystyi vetämään vajaan viikon reissut kesäisin. Ympäri vuotiseen ja pitkille reissuille tuli hommattua tasmania tigerin rinkka johon olen ollut odella tyytyväinen.

Tasmanian Tiger Pathfinder rinkka
319,99 €
Image

Kovan luokan 85-litrainen moderni sotilasrinkka, päivärepuksi muunnettavat sivutaskut, jokaiselle sopivaksi säädettävä pituuskoko ja monta muuta näppärää ominaisuutta. Pathfinder on senverta monipuolinen ja jämäkkää tekoa, että voidaan kehua varmaksi valinnaksi noin suurinpiirtein kenelle vain ihan mihin tahansa käytttöön, sodankäynnistä retkeilyyn!

Pathfinderista löytyy hirmu määrä hienoja ominaisuuksia mutta sen sotilaallinen alkuperä takaa luotettavan yksinkertaisuuden ja helppokäyttöisyyden. Käytännössä joka ikinen tasku ja lokero on kompressoitavissa remmein tai kiristysnaruin. Kiitos runsaan PALS-nauhakujaston tähän saa vielä ulkopuolellekin kiinni mitä ikinä roinaa tarvitsetkaan. Tasmanian Tigerin emoyhtiö Tatonka kun on tosi kovan luokan vaellusvarustevalmistaja tiedetään siellä yhtä sun toista rinkkojen tekemisestä jonka näkee Pathfinderin kantojärjestelmässä - erinomainen muotoilu ja pehmustus sekä vapaasti säädettävä selän pituus!

Ominaisuudet

Lokerot ja taskut

Ulkoiset mitat noin 90 x 32 x 26 cm. pl. sivutaskut
Tilavuus noin 85 litraa pl. sivutaskut, ylipakattuna mahtuu vielä paljon enemmän.
Paino noin 4,00 kg.
Ylempi päälokero, suljetaan kiristettävällä kauluksella, varmistetaan remmillä ja peitetään läpällä, jonka alle saat säätöjen ansiosta poikittain vaikka toisenkin rinkan.
Ylemmän päälokeron sivuissa kolme avointa taskua joihin saa tosi kivasti lajiteltua tavaroita.
Läpän yläpuolella isohko tasku jossa läpivienti esim. juomarakon letkulle, verkkotasku pientavaroille ja koukku esim. avaimille.
Läpän alapuolella vielä toinenkin vetoketjullinen pientavaratasku.
Alemman ja ylemmän päälokeron välipohjan saa auki vetoketjulla.
Alempi päälokero suljetaan vetoketjulla ja kiristetään ja varmistetaan kahdella pikalukkoisella hihnalla.
Alemman päälokeron kiristysremmejä voi myös käyttää isojen tavaroiden kantamiseen rinkan ulkopuolella (katso kuva).
Selässä irroitettava neopreeninen kypäränkannike, tähän saa helposti sullottua vaikka mitä nopeasti tarvittavaa tavaraa (esim. taukovaatteet).
PALS-kiinnitteiset sivutaskut, tilavuus 10 litraa per tasku. Taskun taakse jäävään tunneliin saa vaikka kirveen viriteltyä kantoon.
Sivutaskut voi liittää toisiinsa jolloin niitä voidaan kantaa pienenä päiväreppuna.
Rinkan kyljissä sivutaskujen takaa kulkevat pikalukolliset kiristyshihnat. Näiden avulla rinkan saa kompressoitua kireäksi pienemmällä tavaramäärällä. Helpot käyttää irroittamatta sivutaskuja!

Kantosysteemit

Kaksi mukavasti vahvistettua kantokahvaa.
Kunnon jämäkästi pehmustetut ja hyvin muotoillut olkaviilekkeet.
Rintaremmi pikalukolla ja hätäpillillä.
Jäykistetty, erittäin hyvin pehmustettu pikalukollinen lantiovyö. PALS-nauhakujastoa pikkutaskujen kiinnitykseen.
Säädettävä pituus

Pathfinder käyttää Tasmanian Tigerin V2 kantolaitejärjestelmää, (ei siis sitä Hitlerin pahaa rakettia) jonka selkäpituus on säädettävissä käyttäjän mukaan. Tämä meinaa siis sitä, että tämä on koonsa puolesta täydellinen juuri sinulle!

Lue lisää selän pituussäädöstä Tasmanian Tigerin verkkosivuilta

Materiaali

Rinkka on parsittu kasaan 700 denierin Cordurasta, eli kestää varmasti ainakin yhtä kovaa menoa kuin käyttäjä itse!

Valmistaja Tasmanian Tiger

Tasmanian Tiger on kuuluisan saksalaisen vaellusvarustefirman Tatonkan sotilaallinen sisaryhtiö. Kotimaansa Saksan asevoimien lisäksi Tasmanian Tigerin suurkuluttajiin kuuluu mm. venäläiset erikoisjoukot, jotka 2010-luvulla ovat tykästyneet firman tuotoksiin. Puhutaan siis laadukkaasta ja kentällä luotettavaksi todetusta tavarasta!
https://www.varusteleka.fi/fi/product/tasmanian-tiger-pathfinder-rinkka/26399

Sun Jan 25, 2015 3:12 pm
Profile

Rinkkahan on periaatteessa hyvin pitkäikäinen ostos, eli laadukkaasta voi vähän maksaakin, kun se ei sitten petä
retkellä. Itsellä ei ole tuosta savotasta kokemusta. Mutta tsekkaa esim Eberlestock mallisto, laatu ja kestävyys on näissä ainakin kohdillaan.

Sun Jan 25, 2015 3:33 pm
Profile

Itse pitkään rinkkaa tai reppua etsineenä valitsin
Eberlestock G2 Gunslinger rinkan

http://www.kivelaoutdoor.com/G2_Gunslinger.html

Omat kriteerit olivat repun hankinnassa muunneltavuus, Laatu ja aseelle kotelo samassa.
Kun vaan kevät tulisi ja pääsisi lastaamaan repun täyteen ja kokeilemaan miltä tuntuu maastossa.
Ainakin nyt en löydä mitään heikkoa tai valitettavaa repusta.

Sun Jan 25, 2015 4:09 pm
Profile

Sotilasrinkka ei välttämättä ole se kaikista paras vaihtoehto ellei käyttötarkoituksen puolesta tarvitse nimenomaan sotilasrinkkaa. "Jakotavaraan" kannattaa suhtautua erityisen suurella varauksella jos haluaa sellaisen välineen johon on tyytyväinen kokeiltuaan muitakin vaihtoehtoja.

Sun Jan 25, 2015 5:36 pm
Profile

Kiitos vinkeistä ja linkeistä. Pyrin ilman muuta pääsemään kokeilemaan ja katsomaan rinkkaa ennen ostamista.
Tuosta uudemmasta Savotan LJK:sta vielä senverran, että se on avainlipputuote, Suomessa tehty siis. Ilmeisesti se ei testaamista enempää ole ollut armeijan käytössä, koska markkinatalous ja kilpailutus...

Tue Jan 27, 2015 8:08 am
Profile

Itse ostin 3-4 päivän reissuille Lekasta ruotsalaisen lentäjien päivä rinkan vai mikä se oli tossa se nyt olis https://www.varusteleka.fi/fi/product/r ... tetty/1676 .
Siihen saa ihan riittävästi tavaraa kun vielä käyttää hihnoja , on toiminut hyvin ja hyvä minun selälle .

Tue Jan 27, 2015 11:03 am
Profile

Savotta teettää osan tuotteista kaukomailla, mutta hinnasta jo huomaa mitkä on kotimaista tekoa. Näistä kotimaisista on kokemusta vain 906 mallista jota on tullut lapissa kannettua likelle tuhannen kilometriä. Ainoa moite on helppo ylipakkaamismahdollisuus minka takia tavaraa tulee mukaan enemmän kuin tarvitsee, ja jalat kiittää.

Voin lämpimästi suositella Fjällrävenin Kajkaa. Löytyy yli 100 litraisena ja pienimmillään 65 litraisena. Itsellä on käytössä taktisisen musta 75 litrainen mihin mahtuu normaalin (7-10pv) vaelluksen kaikki kamppeet kohtalaisen helposti. Kantomukavuus on ainakin omalle kropalle todella hyvä.

Wed Jan 28, 2015 11:02 am
Profile
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next