View unanswered posts | View active topics It is currently Sun Nov 19, 2017 12:07 pm

Reply to topic  [ 7 posts ] 
 Combat shirt - kokemuksia? 
Author Message

Foorumilla varmaan nämä kovimmat taktiset ampujat omistavat tuotteita, mutta minua kiinnostaa käyttö vaellus-/erähommissa. Ideanahan siis on, että tuotteessa on "takkimaiset", paksummat hihat, mutta hyvin hengittävä torso-osa. Ikävästi vaan MTP kuviollista ylijäämää saisi Lekasta kolmella kympillä, mutta koska maastokuviolliset ei kiinnosta, niin vastaava oliivinvihreänä & uutena maksaakin satasen..

Fri Jun 19, 2015 10:19 am
Profile

Erä/vaellushommiin löytyy alan liikeistä siihen sopivia tuotteita, ei niinkään sotavarustekaupoista... Kunnollisen taistelupaidan torso-osa on tulta ylläpitämätöntä materiaalia eli käytännössä Nomexia jonka hengittävyys on vähintäänkin kyseenalaista. Sitten on näitä missä on yhdistetty paksut, monesti topatut hihat tekniseen keinokuitupaitaan (joka sulaa päälle kun tapahtuu poppa ja joka ei siksi ole tst olosuhteissa kauhean suosittu, miksiköhän Leka myy näitä halvalla...): nämä ovat oivallisia ja edullisia treenivarusteita käytettäväksi suojaliivien alla. Näidenkään tarkoitus ei ole hengittää vaan siirtää hiki pois iholta seuraavaan kerrokseen eli siihen liiviin. En käytä näitäkään koskaan metsästäessä tai vaelluksella vaikka puskassa viihdynkin vapaa-aikana, merinovillaa ihoa vasten ja päälle sekoitekankaita tai kalvotakkia tarpeen mukaan.

Combat shirtin idea on yhdistää takkimaiset käsivarsia suojaavat hihat kevyeeseen paitaan jotta käyttäjä ei läkähtyisi CIRASin alle ryynätessään lämpimissä tai kuumissa olosuhteissa, muussa käytössä tuo tuote ei oikein toimi mielekkäästi. Kävellessä pelkkä taistelupaita päällä jos torsossa on mukava lämpötila on käsivarsissa kuuma ja toisinpäin käsivarret mukavina torso palelee.

Fri Jun 19, 2015 3:31 pm
Profile

Ogver wrote:
Combat shirtin idea on yhdistää takkimaiset käsivarsia suojaavat hihat kevyeeseen paitaan jotta käyttäjä ei läkähtyisi.

Siis juurikin tämä oli mulla taka-ajatuksena, ilmaisin ehkä epäselvästi. Rinkkaa kantaessa tuo olisi kova. Mutta kiitos hyvästä analyysistä!

Fri Jun 19, 2015 4:04 pm
Profile

Joskus koitin muutamaa eri mallia - ei jatkoon. Ongelmana on just toi ihan kammottava hiostavuus. Ihan hirveetä materiaalia, en todellakaan käyttäisi vaellus- tms. touhuissa. Itse en kyllä muutenkaan tajua tuota, että hihojen tulisi olla jotain lämpimämpää matskua. Jos tarvitsen tuuletusta yläkropalle, niin ensimmäisenä lähtee hanskat ja avaan takin helman ja/tai tuuletusaukot, sen jälkeen lähtee valikoidusti takki tai joku välikerroksista ja usein vaatetus on maastossa sellainen todella härön näköinen shortsit + aluskerraston paita + merinovillainen t-paita + putkikauluri + pipo. Shortsien alla saattaa olla vielä trikoot.

Tarkoitus ennen tyyliä, mutta ihan varmasti topatuin kohta kropasta ei ole käsivarret.

Mon Jun 22, 2015 8:59 pm
Profile

Appalakeilla aikanaan oli niin kovat ja pitkät sateet että kuljin uimasortseissa ja pitkäh. polypropyleenialuspaidassa jonka päällä oli silloinen sa-int pikeeteepaita pehmusteena ja pitämässä lämpöä. Toimi helkkarin hyvin, dry kit päälle yöksi ja wet kit niskaan aamulla. Tosin kuivuivat päällä iltapuuhissa. Ainoa osa vaatetusta joka oli reilusti kurja oli aina märät sukat. Vesi juoksi sääriä pitkin.

Eli itse kaipaisin vaatteelta repun kanssa pehmeätä kerrosta kantohihnojen ja ihon väliin. Hihoja, varsinkin paksuja, tarvitsee vain jos meinaa puskea kuusikon läpi tai möyrii maassa. Eli spesifi sotilastuote.

Mon Jun 22, 2015 10:31 pm
Profile

Arcanum wrote:
Itse en kyllä muutenkaan tajua tuota, että hihojen tulisi olla jotain lämpimämpää matskua. Jos tarvitsen tuuletusta yläkropalle, niin ensimmäisenä lähtee hanskat ja avaan takin helman ja/tai tuuletusaukot

Noin niin kuin itse itsellesi vastaten. Eli kun minäkin kevennän, ensinnä aukeaa takki sekä kainalo-aukot = käsillä on paksumpi materiaali yhä, eli ne takin hihat. Veri kiertää ja lämmittää torsossa, siksi sitä on mukava viilentää.

Mon Jul 06, 2015 6:06 pm
Profile

lgs wrote:
Ogver wrote:
Combat shirtin idea on yhdistää takkimaiset käsivarsia suojaavat hihat kevyeeseen paitaan jotta käyttäjä ei läkähtyisi.

Siis juurikin tämä oli mulla taka-ajatuksena, ilmaisin ehkä epäselvästi. Rinkkaa kantaessa tuo olisi kova. Mutta kiitos hyvästä analyysistä!

Tappelupaita on mielestäni todella hyvä ja käytän sitä pääasiassa plate carrierin alla ja uskoisin että toimii hyvin myös rinkan kanssa. Pisin aika kun olen pitänyt TST paitaa on n. 2 viikkoa putkeen ja hyvin paita toimi niin kuumassa kuin viileämmässäkin, se tosiaan hengittää hyvin, joten laittamalla alle esim. Lekan myymän under armour paidan (https://www.varusteleka.fi/fi/product/b ... tetty/7948) ja viileämmällä vielä PV:n poolon saa aikaan varsin lämpimän, mutta hengittävän paketin.
Itse käytän M05 kuosin TST paitoja, mutta jos haluaa vihreän niin olen myös joskus aiemmin käyttänyt tätä paitaa ja se on myös varsin hyvä: http://hwesta.eu/clothes--shirts--comba ... ive-green/

Sat Oct 03, 2015 6:40 pm
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]