View unanswered posts | View active topics It is currently Sun Nov 19, 2017 12:02 pm

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
 Makuupussi talvikäyttöön 
Author Message

Vanha Joutsenen untuvapussi alkaa olla tiensä päässä. Pitäisi löytää uusi pussi talvikäyttöön, kesäpussi löytyy erikseen. Onko kenelläkään kokemuksia noista Varustelekan myymistä Carinthian Defence pusseista? Riittääkö nelonen talviolosuhteisiin laavulle vai pitäisikö suosiolla sijoittaa tuohon kutos versioon?

Sat Jan 17, 2015 8:12 pm
Profile

Youtubessa käyttäjällä KMHiker on ihan asiallisia varuste-esittelyjä suomeksi ja englanniksi. Pääosin surplussaa mutta myös uutta rompetta. Defence 4:stä tuommonen:
https://www.youtube.com/watch?v=CUWiHsc9F9E

Itse suosin paksun talvipussin sijaan ns. kolmen vuodenajan pussia (kuten vaikka tuo Defence 4) jonka sisään kovilla pakkasilla yövyttäessä laitan kesämakuupussin tai vastaavan. Hiukan parempilaatuiset (ei niitä kymmenen euron festaripusseja) kesämakuupussit pakkautuvat pieneen tilaan, usein mahtuvat sellaisenaan talvimakuupussin pakkauspussiin sisälle ja kulkee siten yhtenä pakettina mukana.

Jenkkiarmeijan "modular sleep system" käyttää tätä samaa ajatusta yhden ohuemman ja yhden vähän paksumman pussin yhdistelemisestä tarpeen mukaan.

Sat Jan 17, 2015 8:24 pm
Profile

itselläni on varapussina tuo retki -15 ja on palvellut moitteetta monesti. Maksoi joskus muutaman kympin mutta suosittelen varapussiksi ja vaikka reissuun mukaan. On tuolla nukuttu ulkosalla yli kympin pakkasessa ja vielä olen hengissä. jos lämpötila on 12 astetta niin hiki tulee... tuolla kelpaa Suomen olosuhteissa kyllä vaeltaa.
AINOA MIINUS on Paino..ja koko

Sat Jan 17, 2015 8:30 pm
Profile

Jos kyse on Suomen talvesta ja tuosta nimenomaisesta pussista, niin kutonen, koska siinäkään ei comfortti ole kuin -20 astetta. Ehdottaisin kuitenkin kattelemaan valikoimaa muiltakin valmistajilta, niin saa oman kokoisen pussin, ellei sitten satu olemaan yli kaks metriä pitkä. Tyhjä tila pussin sisällä on sikäli jees, että sinne saa seuraavan päivän vaatteet lämpiämään yön ajaksi, mutta tyhjä tila jalkopäässä on perseestä, koska se on lämpöhukkaa.

Edit: Valmistajavinkkinä vielä esimerkiksi Cumuluksen pussit. Mitaltaan vaihtelevia ja avaukselta valittavissa olevia kevyitä untuvapusseja, myös kylmiin keleihin, kohtuullisella hinnalla.

Sat Jan 17, 2015 8:32 pm
Profile

Mulla on ollut käytössä melkein 10 vuotta carinthian tunturisusi -24 (ext) kuitupussi. Kovemmilla pakkasilla käytän silkkistä makuupussinlakanaa, kuivaa alusvaatekertaa + fleeceväliasua sekä pipoa. Tällä varustuksella on nukuttu -25 pakkasella suhteellisen hyvin laavulla. Kunnon makuualustalla on myös merkitystä miten pussilla pärjää pakkalsilla. Tulilla tulee sen verran yövyttyä etten uskalla ostaa kallista untapussia siihen käyttöön vaan kuitupussilla mennään.
Huonona puolen on isokoko ja paino jotka on huomattavasti isompia kuin hyvällä untuvapussilla.

Sat Jan 17, 2015 8:44 pm
Profile

Arcanum wrote:
niin kutonen, koska siinäkään ei comfortti ole kuin -20 astetta

Näissä comfort/limit lukemissahan vaikuttaa paljon ruumiinrakenne ja ilmeisesti myös sukupuoli. Olen käsittänyt että Arcanumin olisi melko pienikokoinen nainen, joten ymmärrän hyvin että sopivan kokoisen ja talvella riittävän lämpimän makuupussin löytäminen on haastavaa.
Quote:
tyhjä tila jalkopäässä on perseestä, koska se on lämpöhukkaa.

Lyhyempien henkilöiden olen joskus nähnyt käyttävän itseään pidemmässä pussissa niksiä missä jalkopäähän jäävä ylimääräinen tila poistetaan vetämällä säkki sopivasta kohtaa remmillä tai vastaavalla "suppuun" ja tyhjäksi jäävä tila jää remmin toiselle puolelle elämään omaa elämäänsä.

Itse en pidä tuosta vaatteiden jemmaamisesta pussin jalkotilaan, oman kokemuksen mukaan se ei niinkään toimi lisäeristeenä vaan ennemminkin kylmänä massana . Mutta YMMV tässä kuitenkin

Sat Jan 17, 2015 8:49 pm
Profile

On itsellänikin tuommoinen -30 untuva mutta painaa muutaman kilon jotenka en näe tarpeellisena vetää peittoa mukanani. Kunnon lumisuojassa pakkanen ei laske kuin -14 enintään...jotenka tuo riittä. Ja tuolla on jo reissuja tehty, kesällä liian kuuma! laatu on yllättävän hyvä vaikka retki. Mutta katsotaan josko tulisi kunnon kelit että tuota testaisi taas, nyt ei ole tarpeeksi pakkasta ja en viitti ajaa lapiin vain testaamaan pussia 8-)

Sat Jan 17, 2015 8:52 pm
Profile

Joo, makuupussin comfortti on se lämpötila, missä keskiverto nainen nukkuu yönsä siedettävästi ja limit on se, missä keskiverto mies ei kauheasti kidu. Extreme on sit se, missä kenenkään ei välttämättä pitäisi kovin pian kuolla. Koska makuupussi kuitenkin lämpiää kehon omalla lämmöllä, niin mitä enemmän hukkatilaa sitä enemmän lämmitettävää. Ja mitä isompi pussi, sitä enemmän kannettavaa, eli sikäli miettisin hyvin tarkkaan kannattaako ostaa ylikokoista ja lämpötilaltaan riittämätöntä pussia ja ottaa sen mukaan vielä toista pussia, jos lopputulos onkin se, että kannettavan makuupussin paino lisääntyykin yhtäkkiä jonnekin neljään kiloon ja vaihtoehtona olisi ollut se, että saa 1500 g untuvapussin, jolla pärjää.

Talvimakuupussin peruspointti on minulle se, että sillä pärjää ilman ulkopuolista lämmönlähdettä. Talvipussi on se, jota varten ei tarvitse nukkua tulilla, vaan voi nukkua vaikka kinoksessa. Silti niissä on toi comfort-raja yleensä jossain kymmenen ja kahdenkymmenen miinusasteen välillä, eli ei niillä välttämättä kovin kivaa ole oikeasti kylmänä talviyönä.

Sat Jan 17, 2015 9:00 pm
Profile

Pata wrote:
Vanha Joutsenen untuvapussi alkaa olla tiensä päässä. Pitäisi löytää uusi pussi talvikäyttöön, kesäpussi löytyy erikseen. Onko kenelläkään kokemuksia noista Varustelekan myymistä Carinthian Defence pusseista? Riittääkö nelonen talviolosuhteisiin laavulle vai pitäisikö suosiolla sijoittaa tuohon kutos versioon?

Varmaan tarkenee kun ei alasti mene sinne makuupussiin. Bivy siihen päälle. Itsellä ei noista kun kokemusta ole, mutta hankin nyt lähiaikoina. Mä olen tarjennut melkeen -30 pakkasessakin kahdella ikivanhalla kesä/syyspussilla päällekkäin laavulla pari vuotta sitten. Nämä oli jotain 70-80luvun pussailee ja, kirpparilöytöjä..toppavaatteet päällä sujahdin sinne. Tällein meni koko talvi, olin asunnoton silloin.. et jos mä pärjäsin tuollaisilla ryysyillä läpi talven, niin luulen että satunnaisemmat yöreissut menee helposti sulla tuolla pussilla :D..ja ennen nukkumaanmenoa napa täyteen ruokaa ja pieni liikuntahetki ruumiinlämmön nostamiseksi.

Ostin juuri brittiarmeijan talvipussin supernovasta, yllättävän hyväkuntoinen vetoketjuvikaa lukuunottamatta. Varauduin paikkaamiseen. Ei tarvitse. Vetskari menee vaihtoon, helppo juttu. bivyn taidan ostaa myös. Ei kyllä vaikuta ihan pahimpien pakkasien pussilta yksinään. Sisäpussiksi menee sadeviitan vuori, jota käyttänyt keväästä syksyyn, pikkupakkasenkin pärjää oikeilla vaatteilla. On toi hyvä ja lämmin! Tässä ihan odottaa talvipakkasia, et pääsee kokeilemaan tätä :)

Noihin lämpörajoihin ei kannata tuijottaa..

Sun Sep 27, 2015 5:44 pm
Profile

Voihan sitä nukkua (tai ainakin yrittää) kuin kaukopartiomiehet sodan aikana. Lumikuopassa, havuja pohjalla ja kaksi miestä selät vastakkain ja telttakangas peittona.

Sun Sep 27, 2015 6:02 pm
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next