View unanswered posts | View active topics It is currently Mon Dec 18, 2017 2:56 am

Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
 .308 Kivääriä hankkimassa 
Author Message

Uutta asettahan ei pääse ollenkaan koeampumaan koska se ei enää sen jälkeen ole uusi, jos päättääkin jättää ostamatta.
Liike vastaa myymästään tuotteesta oli sitten käytetty tai uusi, no käytettyihin nyt ei vuosien takuuta saa
mutta ainakin ilmeiset viat kuuluu liikkeen hoitaa jos asetta ehjänä myydään. Itselläni on vain kaksi uutena ostamaa asetta,
kaikki muut on enemmän tai vähemmän käytettyjä olleet, minulle se sopii koska minua kiinnostaa ropeltaa niitä ja purkaa atomeiksi.
Eipä noissa ole juuri vikaa ollut, kulumaa sitten toki alkaa ilmetä ajastaan...

Toivotan onnea valitsemallasi tiellä Remingtonin kanssa, näistä tuoreemmista minulla ei ole kokemusta että osaisin arvion antaa.
Eiköhän silläkin elukkaan reiän tee.

Mon Sep 04, 2017 9:57 pm
Profile

Ihan hyviä pointteja ja argumentteja olette esittäneet. Olen kuitenkin päätökseni tehnyt, tämä menee hyvin linjaan aiempien hankintojeni kanssa. Nyt tulee sellaiset kiväärit talouteen, että tukea ja tietämystä löytyy helposti. Virittely toki alkanee ehkä piankin. Voi olla että laukaisuun petyn, etenkin kun viimeisimmässä oli jaardin laukaisukoneisto ja se oli ihan unelma.

Kiirekin tässä on, kas kun tuo kausi on jo alkanut ja asiat pitää saada hoidettua sille tolalle että päästään metsälle. Joudun hankkimaan halpisnäkimet kiväärien päälle ja katsotaan sitten kauden aikana onko varaa päivittää parempaa tähtäintä tulikepukoiden päälle.

Varmasti käytetyistä löytyy hyviä, en epäile yhtään. Käytetyn hankinta ei vaan nyt sovi minulle ja tähän tilanteeseen.

Toivotaan nyt, että asiat sujuu "putkeen" :)

Mon Sep 04, 2017 11:40 pm
Profile

deadliestcatch wrote:
Remarin 700 on valintani

Ei se väärin ole. Aseen hankintaan liittyy kuitenkin aina myös jonkinverran mielihalu- ja makuasioita joita ei välttämättä pysty tai tarvitse sen kummemmin perustella. Jos remari pitää saada niin silloin se on hankittava.
Ja kuten todettua, aftermarket-osia kyseiseen asemalliin on tarjolla runsaasti joten ei-miellyttävät ominaisuudet on mahdollista päivittää jälkeenpäinkin. Yleensä se kustannustehokkuus lentää sitten samalla ikkunasta ulos mutta harrastukset maksaa jne.

Noin yleisellä tasolla kuitenkin ehkä voisi miettiä tuota käytetyn ostamisen problematiikkaa.
Silloin jos ollaan hankkimassa esim. kilpa-asetta tai pitkänmatkan tarkkuuskivääriä tms. käytettynä, on selvää että hankittavan aseen ominaisuudet syynätään ja koeammutaan jo senkin vuoksi että käytettynäkin aseen hintalapussa on silloin vähintään yksi numero edullista metsästysasetta enemmän.

Kuitenkin hirvieläinjahtiin hankittavan kiväärin ollessa kyseessä mielestäni tekee elämästään turhan vaikeaa jos hankinta on samanlainen prosessi kuin se vanha Kummelin sketsi käytetyn Corollan ostamisesta ;) Jos ase on tehdasvalmisteinen (ei siis ns. kyläsepän poraama Mosin-Nagant), tukki ei ole halki, liipasin ei takeltele tai ole epätavallisen herkkä, piipussa ei silmämääräisesti tarkasteltuna ulko- ja sisäpuolella näy isompia kolhuja tai kuhmuja ja samoin lukossa ei näy ylimääräisiä jälkiä niin voisin sanoa että 99% varmuudella ase on aivan käypänen hirvi- ja peurajahtiin. Tyypillisin aseen tarkkuutta huonontava tekijä täkäläisittäin on se perimätietona opittu "sillaa piipunsuusta sisään" (samalla puhdistuspuikolla piipunsuuta hangaten) mutta tämäkään tekijä tyypillisesti ei ole ongelma sillä sanoisin että joku 80-luvun Tikka tms käy vielä huonontuneellakin piipulla paremmin kuin uusi hinnat alkaen-massatuotantokivääri.
Tämä siis lähinnä noin yleisenä pohdintana käytettyjen kivääreiden hankkimiseen liittyen.

Ja sitten vielä se vanha totuus mikä tuppaa usein unohtumaan - kivääriä hankkiessa ei saisi unohtaa sitä että se tähtäin jalustoineen ei ole ihan vaatimattomassa roolissa sen aseen käytettävyyttä, luotettavuutta ja tarkkuutta mietittäessä. Nykykivääreissä kun tyypillisesti ei enää ole rautatähtäimiä lainkaan, niin se aseen käytettävyys vaikkapa SHTF:n osuessa kohdalle on sen varassa että onko halpisvalmistaja ohjeistanut työntekijöilleen ruuvilukitteen käyttöä lainkaan, tai onko sekin jätetty pois kustannussäästön vuoksi...

Tue Sep 05, 2017 7:53 am
Profile

^ Hyvin on samat ajatukset. Optiikkaan jalkoineen on ihan perusteltua laittaa vähintään itse aseen hinta tai vaikka kahden aseen hinta; rahalla saa optiikassa melkein aina enemmän ja pidempään lisäarvoa kuin aseeseen sijoitettuna.

Tue Sep 05, 2017 10:45 am
Profile

munuais-varas wrote:
Aseen hankintaan liittyy kuitenkin aina myös jonkinverran mielihalu- ja makuasioita joita ei välttämättä pysty tai tarvitse sen kummemmin perustella. Jos remari pitää saada niin silloin se on hankittava.
Ja kuten todettua, aftermarket-osia kyseiseen asemalliin on tarjolla runsaasti joten ei-miellyttävät ominaisuudet on mahdollista päivittää jälkeenpäinkin. Yleensä se kustannustehokkuus lentää sitten samalla ikkunasta ulos mutta harrastukset maksaa jne.

Arvostan suuresti asiallista ja kiihkotonta asennettasi ja olet todellakin oikeassa. Oli turha lainata enempää, mutta ylläoleva kiteyttää asiat tosi hyvin. Yleensä hankintani ovat olleetkin sellaisia, että tiedän heti nähdessäni tuotteen, että haluan sen. Aniharvoin olen haksahtanut väärään tai huonoon tuotteeseen. "Heti" tässä nyt voi tarkoittaa muutaman tunnin taustatyötä tai sitten muutaman minuutin tutkailua. Nyt piti ihan perssilmä kovana lueskella Remington 700:sta pari tuntia erilaisia juttuja.

Nyt tulee budjettiin sopivat aseet, tilattu tänään, joissa on paljon parantamisen varaa ja mahdollisuuksia. Ensimmäinen vaihe on kiireen vilkkaa saada niihin kiskot ja tähtäimet puoli-ilmaiseksi. Periaatteessa esim hirvikokeeseen sopivat tähtäimet löytyy jo kotona kunhan vain kannibalisoin muista aseista, mutta kiskot uupuu. Kaikissa muissa pyssyissäni kiskot on olleet valmiina liiankin kiinteänä, jopa liiankin kanssa kiskoja :)

Sitten talven ja kauden mittaan ajattelin heittäytyä hurjaksi ja etsiä käytettyä optiikkaa. Tämäkin tosin riippuu siitä saanko iltahämärissä ammuttua halpiskiikarilla/muulla tähtäimellä tulitikkuaskin kokoista kasaa esim 100 metriin. Tuosta käytetyn optiikan ostamisesta voisi melkein perustaa oman langan?

Meillä muuten omalla ruokintapaikalla ampumamatka kytiskopilta (no se koppikin vasta viikonloppuna tehdään) sovitetaan jouselle sopivaksi. Siinä joutuu jo kiväärillä ottamaan muutaman sentin korjausta ja sama pätee haulikon täyteiseen. Riistapellolla taas ampumamatka on 20m ja 100m välissä.

Seuran jahdeissa ollaan sitten passissa normaaliin tapaan, eikä siinä kummempaa. Siihen käyttöön olen jopa harkinnut tuota holotähtäintä jota haulikossa käytän. Mitäs siitä tuumitte? Näkö mulla on aika hyvä.. laseilla :)

Hitto että on muuten kiskot kalliita. Mitenkä voi metallinpalan hinta vaihdella 45 eurosta 300 euroon ja varmaan ylikin!?! Kiinasta muutamalla eurolla lähtis, mutta toimitusajat on mitä on ja kiinankiskot voi olla mitä vaan muovista lyijyyn..

Tue Sep 05, 2017 6:53 pm
Profile

Oma suositukseni kohtuuhintaiseen, mutta omalla tavallaan laadukkaaseen optiikkaan on venäjä.

esim. http://veika.fi/

Noissa kiikareissa yms laitteissa on omia juttujaan, rujoja, vähän erilaisia tähtäinkuvioita joissakin, ristikot saattaa säätäessä liikkua näkökentässä yms pikkujuttuja.

Mutta hyvin tehtyjä, kestäviä, erittäin käyttökelpoisia.

Wed Sep 06, 2017 5:24 am
Profile

deadliestcatch wrote:
Nyt piti ihan perssilmä kovana lueskella Remington 700:sta pari tuntia erilaisia juttuja.

Nyt tulee budjettiin sopivat aseet, tilattu tänään, joissa on paljon parantamisen varaa ja mahdollisuuksia. Ensimmäinen vaihe on kiireen vilkkaa saada niihin kiskot ja tähtäimet puoli-ilmaiseksi. Periaatteessa esim hirvikokeeseen sopivat tähtäimet löytyy jo kotona kunhan vain kannibalisoin muista aseista, mutta kiskot uupuu. Kaikissa muissa pyssyissäni kiskot on olleet valmiina liiankin kiinteänä, jopa liiankin kanssa kiskoja :)

Sitten talven ja kauden mittaan ajattelin heittäytyä hurjaksi ja etsiä käytettyä optiikkaa. Tämäkin tosin riippuu siitä saanko iltahämärissä ammuttua halpiskiikarilla/muulla tähtäimellä tulitikkuaskin kokoista kasaa esim 100 metriin. Tuosta käytetyn optiikan ostamisesta voisi melkein perustaa oman langan?

Seuran jahdeissa ollaan sitten passissa normaaliin tapaan, eikä siinä kummempaa. Siihen käyttöön olen jopa harkinnut tuota holotähtäintä jota haulikossa käytän. Mitäs siitä tuumitte? Näkö mulla on aika hyvä.. laseilla :)

Hitto että on muuten kiskot kalliita. Mitenkä voi metallinpalan hinta vaihdella 45 eurosta 300 euroon ja varmaan ylikin!?! Kiinasta muutamalla eurolla lähtis, mutta toimitusajat on mitä on ja kiinankiskot voi olla mitä vaan muovista lyijyyn..

Kiskot ja jalat on vähintään yhtä tärkeät kuin se itse kiikari, mikään ei syö miestä enempää kuin kiikari joka ei pysy kohdallaan tai heittä useita senttejä joka kerta kun hiukan kolahtaa.
Kiskoksi käy melkein mikä vaan teräksinen mutta mieluiten yksiosainen, edullisen pään jaloista minulla parhaat kokemukset ovat Warnen jaloista, Marliinissa on warnen pikajalat (maksoi muistaakseni reilun satkun) kestää rekyyliä pitää kohdistuksen noin 2cm tarkkuudella irroittaessa ja kiinnittäessä uudelleen.
Mutta aivan mahtava kampe kun ei tiedä osuuko arvassa pelto vai puskapassi niin voi käyttää joko avoja tai kiikaria. Joskus kiinni on jopa punapiste.

Wed Sep 06, 2017 5:02 pm
Profile

Joo, käyn hakemassa Printecistä kiskonpätkät kiikarille. Ei tullut aiemmin itselleni mieleen, että se taitaa se etummaisempi puoli vaatia hieman korkeamman kiskon kuin taaempana. Mutta ei sen väliä, kärsittävä on se 90 euroa, eli kahteen pyssyyn 45e/kpl. Laitan siis kiskopalat, yhtenäinen kisko menisi patruuna-aukon yli, joka tuskin ongelmia aiheuttaa, mutta ainakin joissakin rem700:lle tarkoitetuissa kiskoissa on kohdalla koroke/aukko.

Rautatähtäimet tuohon kyllä olisi kiva saada. Täytyy tutkia asiaa kunhan pyssyt ensin saapuu kotiin.

Thu Sep 07, 2017 5:13 am
Profile

shikari wrote:
^ Hyvin on samat ajatukset. Optiikkaan jalkoineen on ihan perusteltua laittaa vähintään itse aseen hinta tai vaikka kahden aseen hinta; rahalla saa optiikassa melkein aina enemmän ja pidempään lisäarvoa kuin aseeseen sijoitettuna.

Ymmärrän tämän ajatustavan hyvin. Ja arvostan hyvää optiikkaa. Mutta pidän hulluna laittaa hel*etisti rahaa esimerkiksi optiikkaan, suhteessa siihen, että miten se nostaa riistan kilohintaa. Jokin järki on pidettävä matkassa.

Itse ajattelen, että ei se riistankaan liha saa liikaa maksaa. Riistaliha on ainakin meille ihan oikea kaupasta ostetun lihan korvaaja. Tuossa meni taas monta kuukautta ettei ostettu jauhelihaa kaupasta ollenkaan. Muuta lihaa ostettiin, kun ei viitsi peuraa koko ajan vetää :)

Mulla oli pitkään arskan päällä joku ihan halpiskiikari, näki siitä läpi ja osui. En koskaan tullut käyttäneeksi sitä niin hämärässä, että olisin kaivannut parempaakaan. No, yritän muutenkin pitää ampumamatkat lyhyinä.

Ja tästä osaltaan tästä "kilohinta"-syystä kannattaa miettiä hieman minkä verran pyssyynkin rahaa laittaa.. Toisaalta, jos kamat kestää kymmeniä vuosia, se muuttaa asian haaroja. Tosin voi se halpiskin kestää pitkään ja aina voi korjata tai ostaa uuden halpiksen.

Paska homma se on, jos kopautat 2000 euron kiikarin rikki. Korjataanko niitä edes? En tiedä.

Sat Sep 09, 2017 10:06 am
Profile

^ Kyllä optiikkaa korjataan ihan yleisesti. Ero kalliin ja halvemman välillä tulee yleensä esille vasta ääriolosuhteissa. Kysymys on silloin siitä, paljonko on valmis maksamaan niistä viimeisistä minuuteista hämärän ja pimeän rajalla; kestävyydessä ei välttämättä enää ole mitään eroa "kalliin" ja kohtuuhintaisen välillä.

Kilohinnan miettimisen olen tajunnut omalta kohdaltani jo kauan sitten aivan turhaksi; kaupan sisäfile on arkiruokana kilohinnaltaan ihan edullista jos sitä vertaa riistan hintaan. :lol: :lol: :lol:

Sun Sep 10, 2017 11:38 am
Profile
Reply to topic   [ 24 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next