View unanswered posts | View active topics It is currently Mon Dec 18, 2017 2:58 am



Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Komission kieltoesitys - komporimissi on surkea yritys 
Author Message
Ymmärsin, että 10 patr rajoitus pitkissä ei koskisi urheiluperusteella luvitettuja kivääreitä. Olenko ymmärtänyt väärin?


Wed Dec 07, 2016 6:46 pm

Joined: Thu Jan 01, 2015 6:14 pm
Posts: 516
Noin minäkin ymmärsin että olisi mahdollista saada urheiluperusteella lupa pitää isoja lippaita.
Luvan pitäisi olla ilmainen ja automaattinen jos omistaa näitä ennestään.
Se jää nähtäväksi käykö näin oikeasti. Ja kun lupa vaihtuu uuteen voidaan vanhasta toistaiseksi-luvasta tehdä määräaikainen.


Wed Dec 07, 2016 7:02 pm
Profile

Joined: Sun May 10, 2015 9:32 am
Posts: 686
Et ole, mutta jos on tällainen lipas, ase on A7-kategoriaa, eli samassa liigassa takaa ladattavien tykkien ja raketinheittimien kanssa :D

Liitteenä loistavaa työtä tehneen Fu:n kokonaisjulistus asiasta:

https://www.facebook.com/FirearmsUnitedFinland/posts/765967133569753:0

Quote:
Ohiajavasta kuorma-autosta tipahti eilisen trilogin lopputulema. Mielenkiintoista on, että allaolevien tietojen lisäksi päästiin sopuun siitä, että KAIKKI luvanvaraiset osat tulee merkitä, mikä tarkoittaa EU:n aseteollisuudelle tähtitieteellisiä vuotuisia lisämenoja. Tarina kertoo, että tällä hetkellä aseteollisuus (myöskin ei-koske-meitä-ja-meidän-metsästysaseita-italialaiset-firmat) ovat vetäneet herneen nenään isosti.
Tällä kertaa poikkeuksellisesti jätimme kääntämättä direktiivin kohdat, koska käännökset tuovat aina tekstiin tietyn määrän tulkinnanvaraisuutta. Ja sitähän tuossa allaolevassa luonnoksessa riittää...
Reserviläispoikkeus:
Parlamentin alkuperäinen versio reserviläispoikkeuksesta hylättiin:
(3b) The national defence forces of a Member State as defined under its national law may include, in addition to the military, units such as a home guard as well as reservists and voluntary defence forces taking part in national defence systems under the command of the national defence forces. [AM 6]
Direktiiviin päätyi neuvoston suosima reserviläispoikkeus, joka näyttää seuraavanlaiselta:
(7b): Member States should, however, have the possibility to authorise the acquisition and the possession of prohibited firearms when necessary for educational, cultural, including film and theatre, research or historical purposes. Authorised persons could include, inter alia, armourers, proof houses, manufacturers, certified experts, forensic scientists and, in certain cases, those involved in film or TV production. Member States should also be allowed to authorise individuals to acquire and possess otherwise prohibited firearms and essential components thereof for national defence, such as in the context of voluntary military training provided under Member State law.
Huomatkaa myös, että Sveitsin Exit-Schengen äänestys yritetään blokata omalla Sveitsille räätälöidyllä poikkeuksella:
As regards firearms classified in category A6, Member States applying a military system based on general conscription and having in place over the last fifty years a system of transfer of military firearms to persons leaving the army after fulfilling their military duties may grant an authorisation to such persons in their quality as sport shooter, to keep one firearm used during the mandatory military period. These firearms shall be transformed into semi-automatic firearms by the public authority which shall periodically check that the persons using such firearms do not represent a risk for public security. The provisions under a), b) and c) shall apply.
Asekeräilijät:
Keräilijöiden tilanne helpottui selvästi, koska komission kanta hylättiin ja keräilijät määritellään nykyään direktiivissä, ja heillä on lupa keräillä A-kategorian aseita:
(7c): It should be possible for Member States to choose to grant authorisations to recognised museums and collectors for the acquisition and the possession of prohibited firearms and ammunition when necessary for historical, cultural, scientific, technical, educational or heritage purposes, provided that they demonstrate, prior to being granted authorisation, that they have taken the necessary measures to address any risks to public security or public order, including by way of secure storage. Any such authorisation should take into account and reflect the specific situation, including the nature of the collection and its purposes and Members States should ensure a system in place for monitoring collectors and collections.
Ampumaurheilijat:
Ampumaurheilijat ovat näillä näkymin saamassa oman poikkeuksensa:
Huomatkaa, että tämä allaoleva muoto on vanhentunut, olemme saaneet tietoomme että aktiivinen osallistuminen kilpailuihin ei olisi enää luvan saannin edellytys, vaan pelkästään kyseisen lajin harrastaminen riittäisi.
6(3c). Member States may authorise target shooters to acquire and possess semi-automatic firearms and loading devices classified in categories A.6, and A.7 [and A.9] of Annex I, subject to the following conditions:
a) a satisfactory assessment of relevant information arising from the application of provisions set out in Article 5(2);
[b) provision of proof that the target shooter is actively practising for or participating in shooting competitions [or events] recognised by an official shooting sport organisation of that Member State or by an internationally established and officially recognised shooting sport federation; and
c) a certificate from an officially recognized shooting sport organisation confirming that:
i. the target shooter is a member of a shooting club and, has been regularly practising target shooting in it for at least twelve months, and
ii. the firearm is necessary fulfils the specifications required for a shooting discipline recognised by an internationally established and officially recognised shooting sport federation.
Psykologiset testit:
(7b) Regarding the obligation of Member States to have a monitoring system in place in order to ensure that the conditions for a firearms authorisation are met, Member States should decide whether or not the assessment involves a prior medical or psychological test.
Member States shall have a monitoring system, which they may operate on a continuous or non-continuous basis, to ensure the conditions of authorisation set by national law are met for the duration of the authorisation and. This shall include, inter alia, relevant medical and psychological information is assessed. The specific arrangements shall be determined in accordance with national law. Where any of those conditions are no longer met, Member States shall withdraw the respective authorisation.
Turvallinen säilytys:
Firearms and ammunition should be stored in a secure manner when not immediately supervised. If stored other than in a safe, firearms and ammunition should be stored separately from each other. When the firearm and ammunition must be handed over to a carrier for transport, that carrier is responsible for supervision and storage. Criteria for storage and for safe transport should be defined by national law, taking into account the number and nature of the firearms concerned.
Lupien määräaikaisuus:
The authorisation for possession of a firearm shall be reviewed periodically, at intervals not exceeding five years. The authorisation may be renewed or prolonged if the conditions on the basis of which it was granted are still fulfilled."
Nykyiset ”kielletyt hedelmät”:
Lupia voidaan jatkaa, ja vanhoja aseita ei tarvitse kerätä pois. Tämän dokumentin mukaan niitä voisi jopa myydä sellaisille henkilöille, joilla lupa on entuudestaan on. Tämä tarkoittaa, että harrastajat jaettaisiin pahimmassa tapauksessa kahteen kastiin – niihin joilla lupa jo on, ja niihin jotka eivät sitä voi saada. Kannattaa siis omistaa reserviläiskivääri tai IPSC-kivääri ENNEN kuin direktiivi astuu voimaan.
4a. Member States may decide to confirm authorisations for semi-automatic firearms classified in point 6 or 7 of category A for a firearm which was classified in category B set out in Annex I of the Directive, as amended by Directive 2008/51/EC, and legally acquired and registered before [date of entry into force], and to renew or prolong those authorisations, subject to the other conditions laid down in this Directive, and may also allow such firearms to be acquired by other persons authorised by Member States in accordance with this amending Directive.
Mörkölippaat:
Niin sanotut äärimmäisen vaaralliset ”mörkölippaat” (uusi FU Finlandin lanseerama termi) vaativat luvan vilauttamisen ostohetkellä:
The acquisition of loading devices for semi-automatic centre-fire firearms which can hold more than 20 rounds or more than 10 rounds for long firearms shall only be permitted for those persons who are granted an authorisation under Article 6 or Article 7(4a).
Kategoriamuutokset ja ”mörköaseet”:
A-kategoriaan, eli ”kielletty, paitsi jos kuulut poikkeuksen piiriin” menevät seuraavat aseet:
Entiset automaattiaseet:
A6. Automatic firearms which have been converted into semi-automatic firearms. without prejudice to Article 7(4a);
Nämä erityisenvaaralliset ”mörköaseet”, eli reserviläiskiväärit, sekä IPSC-kiväärit:
A7. Any of the following semi-automatic centre-fire firearms:
a) short firearms which allow the firing of more than 21 rounds without reloading, if a loading device with a capacity exceeding 20 rounds is part of the firearm or a detachable loading device with a capacity exceeding 20 rounds is inserted into it;
b) long firearms which allow the firing of more than 11 rounds without reloading, if a loading device with a capacity exceeding 10 rounds is part of the firearm or a detachable loading device with a capacity exceeding 10 rounds is inserted into it;
Nyt herääkin sitten kysymys – jos lippaan kiinnittäminen EI muuta AR-15:n kategoriaa, niin miten AR15 10 lippaalla voi olla kategorian B ase ja AR15 30 patruunan lippaalla kategorian A ase.
”Helposti kätkettävät”:
A8. Semi-automatic long firearms (i.e. firearms that are originally intended to be fired from the shoulder) that can be reduced to a length of less than 60cm without losing functionality by means of a folding or telescoping stock or by a stock that can be removed without using tools;
Kategoriassa B sallittujen joukossa onkin sitten varsinainen määritelmäkukkasten kokoelma:
B4. Semi-automatic long firearms whose loading device and chamber can together hold more than three rounds in the case of rimfire firearms and more than three but fewer than [twelve] rounds in the case of centrefire firearms.
B5. Semi-automatic long firearms whose loading device and chamber cannot together hold more than three rounds, where the loading device is removable or where it is not certain that the weapon cannot be converted, with ordinary tools, into a weapon whose loading device and chamber can together hold more than three rounds listed under point 7b) of category A.
B7. Semi-automatic firearms for civilian use which resemble weapons with automatic mechanisms other than those listed under point 6, 7 or 8 of category A.
FU:n toimitus haukkoo henkeään ja miettii mitä ihmettä tässä on oikein tapahtunut. Eihän tässä ole enää oikeasti MITÄÄN järkeä. Kuka osaa sanoa mihin AR-15 tai Saiga oikeastaan kuuluu?
Jos siinä on 30 patruunan lipas, se on varmaan A6, tai ehkä A7 mikäli se on tehdaskonversio, mutta toisaalta jos siinä on 3-11 patruunan lipas se on ehkä B4, mutta jos siinä ei ole lipasta se on joko B5 tai B7. Tai jotain. Ota ny tästä sitten selvää. Oikeasti.
Asepassi:
[(9a) The provisions of Directive 91/477/EEC relating to the European firearms pass as the main document needed for their respective activities by hunters and target shooters and other persons authorised in accordance with that Directive should be improved by inclusion in the relevant provisions thereof the reference to firearms classified in category A, without prejudice to Member States’ right to choose to apply a more stringent regime.
Allaoleva on luonnos, josta EI OLE päästy sopuun:
Entiset sarjatuliseet ja muut ”erityisen vaaralliset puoliautomaattiaset” aseet:
9) Some semi-automatic firearms can easily be converted to automatic firearms, thus posing a threat to security. Even in the absence of such conversion , certain semi-automatic firearms may be very dangerous when their capacity regarding the number of rounds is high. Therefore, semi-automatic firearms with a fixed loading device allowing to fire a high number of rounds, as well as semi-automatic firearms in combination with a removable loading device with a high number of rounds should be prohibited for civilian use. The mere possibility of fitting a loading device with the capacity over 10 rounds for long firearms and 20 rounds for short firearms does not determine the categorization of the firearm.
Lisäys:
[Firearms designed for military use, which are equipped to operate on the basis of selective fire, such as AK47, M16, where they may be manually adjusted between automatic and semi-automatic firing modes should fall within category A, therefore should not be available for civilians and if converted into semi-automatic firearms should fall within category A6.]
#EUgunban


Wed Dec 07, 2016 7:03 pm
Profile

Joined: Tue Dec 30, 2014 8:21 pm
Posts: 491
Quote:
Ymmärsin, että 10 patr rajoitus pitkissä ei koskisi urheiluperusteella luvitettuja kivääreitä. Olenko ymmärtänyt väärin?


Quote:
Noin minäkin ymmärsin että olisi mahdollista saada urheiluperusteella lupa pitää isoja lippaita.
Luvan pitäisi olla ilmainen ja automaattinen jos omistaa näitä ennestään.
Se jää nähtäväksi käykö näin oikeasti. Ja kun lupa vaihtuu uuteen voidaan vanhasta toistaiseksi-luvasta tehdä määräaikainen.


tosiaan jos poikkeuksia tulee ja on niihin "oikeutettu" niin luvan muutos sinne a-7 kategoriaan jolloin voi 10-kivääri / 20-pistooli isompia lippaita hallussaan pitää.
se onkin sitten täysin auki että jos tämä tulee niin miten suomessa toimitaan, pakkohan ei kategoria muutosta ole tehdä joten maksun varmasti ottavat ja kun lupa muuttuu niin voi hyvin napsahtaa kaikki määräaikaiseksi varsinkin kun toisessa kohdassa on mainittu maksimissaan 5 vuoden luvat.

5vuoden lupakohdissakin oli ehkä mahdollista hoitaa asia jatkuvalla tarkkailulla mutta sitä jatkuvaa ei ole määritelty tarkemmin joten voipi olla että sekin katoaa outoudessaan ja ei toistaiseksi voimassa olevia ehkä enää ole...tiedä sitten :doh:

lopussa yksi helmistä jossa merkkiä, mallia tms mainitsematta sanotaan että jotkut on pahoja ja ehkä helposti muunneltavissa ja toiset vaan pahoja isojen lippaiden takia ja nää ehkä pitäis sitten kieltää kaikki...

omista vehkeistä niin hukassa tuon tekstin kanssa että puolistakaan ei vaan voi tietää mihin kategoriaan ja millä lippaalla mikäkin tulisi olemaan ja mikä lipas pitää hävittää ennen siirtymäajan loppua ettei kaikkia lupia menetä :evil:


Thu Dec 08, 2016 7:03 am
Profile
Kaikkiin lippaisiin läpipultti 11. patruunan kohdalle ni pitäs kelevata :)

Saattaa sadalle tuhannelle "metsästäjälle" tulla huonot housuun kun pitää todistaa että metsästää ihan aikuisten oikeesti :lol: Hauska nähdä mitä silloin tapahtuu kun suuret massat heräävät karuun todellisuuteen. Vielähän "asiaha ei meitä koske enkä oo kuullu mittää koko jutust" :lol:


Thu Dec 08, 2016 7:20 am

Joined: Fri Jan 09, 2015 8:39 pm
Posts: 290
Metsästyskortti riittää todisteeksi metsästys harrastuksesta ja vaikka velipojalta lappu että pääsee sen seuraan vierasjäseneksi.


Thu Dec 08, 2016 2:18 pm
Profile
Niin, riittää vielä mut entäs jos ne alkaa seuraamaan metsästääkö ihan OIKEESTI ? ;) Kuten urheiluampujien harrastuksen jatkumista seurataan jo nyt lyhyiden osalta ja eiköhän ne ala seuraamaan pitkissäkin jos kaikki luvat muuttuu 5 v määrä-aikaisiksi. Siinä lähtee aimo läjä torrakkoja tuvan seinältä roikkumasta ja vaatekaapin nurkasta.


Thu Dec 08, 2016 7:25 pm
Sanokaapa rehellisesti, palstalaiset joilla on joku ase metsästysperusteella... olettekö käyttäneet sitä metsästykseen kuluneen vuoden aikana?
Itselläni ei ole metästysperusteella luvitettuja ollenkaan.


Thu Dec 08, 2016 7:29 pm
User avatar

Joined: Tue Dec 30, 2014 5:11 pm
Posts: 2044
Jos pitäisi harrastaa jokaisella metsästysperusteisella aseella joka vuosi enpä juuri muuta voisi tehdä kuin käydä metsällä kaatamassa riistaa pyystä norsuun... Äkkiä laskettuna niitä on reilu kymmenen, kaliberit välillä .22LR ja .458WM plus kasa haulikoita päälle.

Metsästysharrastukseksi tosin myös lasketaan aseen kanssa ulkoilu, eihän sitä riistaa aina saa ja onneksi lähimmät metsästysmaani alkavat heti kotini kynnyksestä eteenpäin. Valvontakamerat jopa tallentavat suoritteen jos todistusaineistoa kaivataan :D

Vielä Vapaassa Suomessa metsästys oli harraste siinä kuin golffaaminen ja saappaanheitto: on kansalaisen ihan oma asia määritellä koska harrastaa vai harrastaako enää lainkaan. Tämä ei vaikuttanut oikeuteen omistaa aseita, putteria tai ylimääräistä saapasparia.

EU is broken: FIXIT!

Hitto, nythänmävastahokasin: enhän minä ole tarvinnut valopistooliakaan kun en ole joutunut merihätään, joudunko nyt luovuttamaan sen poliisille vaimitänypitääkääntehdä........


Fri Dec 09, 2016 5:32 am
Profile
User avatar

Joined: Tue Dec 30, 2014 5:03 pm
Posts: 108
Location: Syrjässä valtavirrasta
Metsästysperusteella hankittuja on ja niitä on myös metsästykseen käytetty. Viimeksi viime viikonloppuna ja huomenna taas olis tarkotus...


Fri Dec 09, 2016 7:48 am
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software. ColorizeIt.