View unanswered posts | View active topics It is currently Mon Dec 18, 2017 3:23 am

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Viinaralli 
Author Message

Viina? Lääkkeeksi, nautintoaineeksi, desinfiointiaineeksi, polttoaineeksi ja kauppatavaraksi. Alkoholille on monia käyttötapoja eikä myynti ole niistä merkitykseltään vähäisin. Mikäli et vain halua selviytyä tarvitset myös jatkuvuutta, yksi tyhjiö on erilaiset nautintoaineet joko omaan käyttöön tai kauppatavaraksi ja pidänkin viinanpolttolaitteistoa perustarvikkeena jokaiselle itseään todellakin survariksi mieltävälle henkilölle. Erilaisten tajuntaa laajentavien lääkeyrttien kasvatusmahdollisuus ei ole myöskään pahitteeksi. Olen siis täysin eri mieltä siitä että viinasta ei ole hyötyä ja varsinkaan sitä en niele että viinavarasto olisi haitta. Absurdi ajatus.

Itsevalmistuksen tulokulma siis oletuksena ettei ole enää olemassa lakeja ja järjestystä, en missään tapauksessa kehota ketään rikkomaan tietoisesti voimassaolevaa lainsäädäntöä.

Ei kannata myöskään väheksyä alkoholin turruttavan voiman potentiaalisesti parantavaa vaikutusta silloin kun maailma tuntuu kestämättömältä paikalta: joskus kunnon nollaus tekee sielulle hyvää, varsinkin siinä seurassa jossa on käyty helvetissä ja takaisin. Ihan vaan ettei tule yksipuolista näkemystä asiaan...

Wed Dec 06, 2017 4:06 pm
Profile

Ogver et sitten tule evakoimaan mun single malt varastoa perhana :lol:
Juu kyllä viinasta on enemmän hyötyä kuin haittaa . Vai meneekö se vanhaksi tarviiko noi kaikki 12v-18v wiskit pois heittää ?

Wed Dec 06, 2017 5:23 pm
Profile

Miulla on negatiivinen asenne alkoholiin. Se on kehittynyt, jotta en alkoholisoituisi :)
Nuoruuden tuttavista joiden kanssa pyörin tai olin tekemisissä alaikäisenä -useimmat on nykyäänkin suurkuluttajia, alkoholisoituneita, jotkut menny huumeisiin. Jokunen kuulemma itsemurha. Pari serkkua.
Ei tämä oma kyky yhteen olueeseen jättämiseen ja humalahakuisuudesta pääseminen ole myönteisen asenteen seurausta.

Miä oon vissiin saanu äidiltä jotain suojaavia geenejä :D
Itsekurigeeni?

Miä en aio poikkeusoloissa hankkiutua porukkaan, jolla tarve päihtyä kun menee huonosti.
Mullahan ei ole valmiiksi katsottu semmosta. Menee sukset ristiin tämän asian suhteen nytkin..

Thu Dec 07, 2017 10:06 pm
Profile

Tässä on pakko yhtyä Ogverin mielipiteeseen: alkoholille on aikansa ja paikkansa.

Yhtenä asiana haluaisin tuoda esiin poikkeusolosuhteissa mahdollisesti toimivan kohteliaisuuspykälän: mitä mieltä olette väitteestä, että kunnon kaveriporukka on ainakin joskus ottanut hiukan keskiketterää, ehkä vähän näkäräistäkin?

Näkisin että ainakin suomalaisessa kontekstissa sauna + oluset ovat myös poikkeusaikana tietynlainen sosiaalinen liima, millä taas voisi olla ihan oikeasti merkitystä siinä, että ryhmä voi toimia vaikeissa paikoissa tiiviisti yhdessä, kestää haasteet ja - ihan oikeasti - selviytyä.

Fri Dec 08, 2017 8:39 pm
Profile

Kyllähän se niin on että suomalaiseen ja monen muunkin maalaiseen vapaa-ajanviettoon kuuluu alkoholi jossain määrin.
Minulla on sellainen geneettinen suojaus alkoholismia vastaan että seuraavana päivänä ei kestä viina sisällä joten ei pääse mitään ryyppyputkia vetämään. Pitäisi ryhtyä tissuttelualkoholistiksi ettei tule krapulaa mutta ei oo oikein intohimoa siihenkään.

Tuohon Etiäisen asenteeseen totean että jokainen tyylillään, itsekin pidän huonona ideana sitä että juodaan vitutukseen, ainakaan useampaa kertaa samaan vitutukseen. Koko ajan jos menee hommat puihin niin ei se viinalla parane. Minulle alkoholi onkin enemmän iloisten tilaisuuksien juoma. On siitä lääkkeeksikin. Ja sitten se askartelun ilo, nytkin olutsaavillinen odottaa pullotusta joka tapahtuu huomenna.

Fri Dec 08, 2017 8:58 pm
Profile

Perheenisa wrote:
mitä mieltä olette väitteestä, että kunnon kaveriporukka on ainakin joskus ottanut hiukan keskiketterää, ehkä vähän näkäräistäkin?

Ei se haittaa, joissakin tapauksissa ihan positiivistakin, mutta ei lainkaan välttämätöntä: tärkein yksittäinen yhteistyökumppanini, niin tämän hetken näennäisrauhan kuin tulevan kriisinkin aikana ei juo tippaakaan viinaa missään muodossa (joi joskus kauan sitten ja totesi että ei enää tarvitse), ei juo kahvia, enkä ole sen kanssa saunassakaan käynyt, kuitenkin vastavuoroinen luottamus ja yhteistoimintakyky on jotain yli normiymmärryksen. Jokseenkin symbioottinen kaverisuhde.

(tähän sarkasmivaroitus!) Yleistäminen on perseestä :D

Monilla ihmisillä on tietynlaisia periaatteita, kuten "en pidä viinaa missään mielessä positiivisena asiana" (edes desinfiointiin? Meh!), "en usko aseisiin" (entäs kun sellainen osoittaa naamaasi ja olet tyhjin käsin?), "pärjään yksin" (kun sairastut tai katkaiset koipesi tukkimetsällä?) jne, jne, jne....

Vaihtoehtoja vähentävät periaatteet tuppaavat rajoittamaan selviytymismahdollisuuksia, ei parantamaan niitä. "Kuolen ainakin selkä suorana!" Ei, kuolet paskoen housuusi niinkuin kaikki muutkin, oli periaatteita tai ei...

Totta ihmeessä pitää yrittää ylläpitää niitä arvoja joihin yhteiskuntamme rauha ja järjestys perustuu, mutta en kertakaikkiaan ymmärrä miksi joku ei halua koskea sinut pelastavaan aineeseen/asiaan/ideaan vain siksi koska sinulla on siihen irrationaalinen kammo/inhotila/eipystykuvaillamuttaenvaanvoitaihalua.

Suosittelen pitämään yllä henkistä vireyttä, empatiaa, lähimmäisen auttamisen ideologiaa ja muutenkin noudattaa luterilaista moraalikäsitystä unohtamatta pragmaattisuuden voimaa silloin kun ns. tosi on kyseessä.

Viina on hyvästä kuten aseetkin, mutta kumpaakin voi käyttää tuhoisasti.

Sat Dec 09, 2017 4:25 pm
Profile

Aika heikolla pohjalla, jos viina toimii liimana porukassa. Just saying..
Oon aika saatanan kyllästyny siihen ettei suomalainen perusmies voi mihinkään mennä eikä mitään tehdä ilman sitä ruskeeta tuttipulloansa.

Sat Dec 09, 2017 4:59 pm
Profile

Joo ei siinä mitään, kyllä miullekin maistuu :)
Oma suhde kyseiseen tuotteeseen nyt on vaan se, et en koe sitä niin tarpeelliseksi varastoida.

Tällä hetkellä tympii taas, kun päivittäin tekemisissä tämmisen tissuttelihan kanssa, jonka kanssa pitäisi yrittää suunnitella tulevaisuutta ja kohentaa elämänlaatua. Tarkoitus olisi töitäkin tehdä tulevaiduudessa...

Vaikuttaa vaan toivottomalta ajatukselta pidemmän päälle... Ei pysty yhteen jättämään ja oloja pitää tasoitella. Surkee ennuste millekään.

Sat Dec 09, 2017 5:31 pm
Profile

Kysympähän vaan, että millä tavalla ja miltä alkoholi tai muutkaan päihteet pelastaa semmoisen henkilön joka niitä ei halua käyttää? Toki ne voi pelastaa muun porukan paheksunnalta, jos ryhmän elämäntapoihin pään sekaisin laitto kuuluu. Mä oon kerran jos toisenkin kuullut et ois kiva nähdä sut ottaneena. Olis minustakin kiva nähdä tämmösen hyppäävän naru kaulassa kaivoon tai lyövän mulkkunsa kirveellä poikki ihan vaan siksi kun se ois itsestä kivaa nähdä :))

Mulla on periaatteita, joista pidän kiinni ja tarvittaessa voin niistä joustaa jos se tilanteessa hyödyttää. En mä tee itselleni sääntöjä hankaloittaakseni omaa elämää.
Yks tämmönen mistä tuskin tarttee perustellusti joustaa on omien lasten seurassa päihtyneenä oleminen.

Takakontissa on pullo viinaa kaiken muun selviytymisvarusteen seassa. Sillä voi joskus rauhottaa tilanteen :) on se niin tärkee aine :D

Sat Dec 09, 2017 5:59 pm
Profile

Etiäinen wrote:
Oon aika saatanan kyllästyny siihen ettei suomalainen perusmies voi mihinkään mennä eikä mitään tehdä ilman sitä ruskeeta tuttipulloansa.

Sorrut sterotypioimaan suomalaisen miehen: se kertoo siitä että ongelma on sinulla, ei sillä proverbiaalisella suomalaisella miehellä.

Sinulla on selkeästi alkoholiongelma ja se oikein kiljuu raivoisasti argumennoinnissasi. Pahoitteluni tästä, ehkä lapsuuden kurjat kokemukset vääristävät maailmankuvaasi? Ongelma ei välttämättä liity alkoholin juomiseen, vaan sinun ja täysin tunteettoman ja tahdottoman nesteen komplikoisoituneeseen suhteeseen: näet kemiallisen aineen mörkönä.

Kysyt "millä tavalla ja miltä alkoholi tai muutkaan päihteet pelastaa semmoisen henkilön joka niitä ei halua käyttää?" Koeta lukea aikaisemmat viestit ajatuksella, et ole siihen näemmä vielä pystynyt koska jonkinlainen irrationaalinen raivotila sumentaa ymmärryksesi: polttoaine, desinfiointiaine, puhdistusaine, liuotinaine, kauppatavara, säilöntäaine...

Muut päihteet kuten vaikkapa opiaatit? Niitä kutsutaan yleisesti kipulääkkeiksi.

Ravista itsesi hereille ja ajattele pienen ihan itse rakentamasi mustan laatikkosi ulkopuolelta niin elämäsi saattaa tulle kertaheitolla helpommaksi. Ihan ystävällisenä ohjeena sanon tämän...

Aika asiaton kommentti tuo kaivoonhyppääminen ja mulkunkatkaisu. Tuskin olen yksin tätä mieltä.

Sat Dec 09, 2017 6:43 pm
Profile
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next