View unanswered posts | View active topics It is currently Tue Jan 23, 2018 3:59 pm

Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 Lady K:n päiväkirja 
Author Message

24. päivä

Ei raportoitavaa.
Oikoluin aamupäivän opinnäytetyötä kahvin, sämpylöiden ja sekametelin voimalla. Käväisin kokouksessa, vietin hetken ulkona leudossa kelissä. Pakkanen näkyy kiristyvän yöksi, joten viritän tulet. Vai kytkisinkö sähköpatterin päälle?

Nautin iltapalaksi raejuustoa, ananasta, oliiveja ja konjakkia. Jääkaapin perälle marraskuussa jääneistä pahemmanmakuisista rakeista taidan tehdä jonkinlaisen piirakan pakastimen aarteiden kanssa. Mitään ei heitetä pois, vaikka ostos ei olisi onnistunut. K-menu oli tarjouksessa, halpismerkki - ja yhden rasian avattuani tiedän syyn, miksi hinnan on pakko olla halpa. Samalla tavoin S-ryhmän Arki-tuotteet tuppaavat olemaan liian arkisia minun suulleni. Olen kuluttajana pinttynyt tiettyihin tuotteisiin ja kotivarani on valikoitunut yrityksen ja erehdyksen kautta. En ole innostunut uusista resepteistä, keittokirjani on julkaistu 1932 enkä ajatellut inspiroitua uudesta trendifuusiokitchenistä, jota ystäväsi suosittelevat blogistanissa. Sen sijaan villivihannesten käyttöön pitäisi saada uutta potkua. Löytyi muutes ryöpättyjä nokkosia pakastimesta, lähestulkoon-pinaattifetapiirakkaa sen raejuuston kanssa?

Tiedonvälityksen hitaus on tuskastuttavaa. Tulijoiden mukana selvisi ainakin se tosiseikka, ettemme tosiaan ole tässä sopassa yksin. USA on sisällissodassa. Kaliforniassa on tapahtunut isompi maanjäristys kaiken muun hävityksen lisäksi. Euroopassa on pahasti säteilysaastuneita alueita, puolalaisia omenia ei muutamaan vuoteen syödä. Moderni, sähköön pohjautuva tietoyhteiskunta on polvillaan. Bittejä ei voi syödä. Järjestelmä jättää uppoavat rottansa.

Tue Jan 09, 2018 7:27 pm
Profile

25. päivä

Tänään liikkui vain pari kassillista halkoja, on pimeää ja laiskottaa vallan mahdottomasti. Eivät ne tuossa pihalla seisoessaan leipää pyydä, mutta eivät ne siinä kuivumaankaan rupea. Laskeskelen, että ylivuotista puuta riittää elo-syyskuulle, tuo mädäntynyt kasa täytyy käyttää saunapuina ja näistä pinotuista tuo kuiva pää menee polttoon ensi vuoden talvella. Lisää pitäisi hankkia, mutta maksetaan nämä entiset nyt ensin.

Aamupäivä sujahti kahvilla ja sämpylöillä, lounaaksi paistoin taas sekavihannespussin, mutta ripottelin joukkoon myös kuivattuja suppilovahveroita. Ruoan ja raittiin ilman tainnuttamana vedin tietysti päikkärit, joten nyt voisi vielä jotakin iltapalaa kehittää. Pitää tuo engelska oikolukea loppuun, haudutan pannullisen teetä ja katson kaappieni runsaudesta, josko jotain tekisi mieli.

Budjetti pitää tänä keväänä laskea kokonaan uusiksi. Olen lyhentänyt velkojani reippaalla tahdilla, mutta rehellisesti sanottuna toiselle paikkakunnalle talvipimeällä asianhoitoon lähtö ei innosta enää pätkääkään. En aio olla rollaattorimummo, joka raahautuu happipullonsa kanssa asuntonäytöille, vaikka pankkitilillä olisi rahaa loppuelämäksi. Mihin minä niitä rahoja tarvitsen? Mitä ylipäätään tarvitsen? Näiden kysymysten kanssa olen paininut viimeksi pari vuosikymmentä sitten, tehnyt suunnitelman ja toteuttanut sen. Nyt hullu akka raahaa halkoja pihassa ylämäkeen, just, mutta tekee sen päivänvalolla, herättyään pitkiltä, makeilta aamunokosilta. Riittävän unen myötä korjaantui moni muukin fyysinen kremppa, vaikka ikä tuo kyllä uusia tilalle. Minulla on muutama taloon liittyvä korjaustarve, saunalle haluan sen tiskikoneen, pihamaalle pitää jossain vaiheessa tehdä tai teettää mylläystä. Itselleni varaan rahaa silmä- ja olkapääleikkaukseen. Polttopuut, sähkö, kiinteistövero, jätemaksut, auraus, nuohous ym. kiinteät, puolitoista tonnia vuodessa. Elintarvikkeet, vessapaperit,rehut, kissanruoka, vaatteet, lääkkeet kuluvat koneet ja työkalut - jokaiselle oma rivinsä. Tämä ei ole kvartaalielämää. Jos nyt seuraavat 10 vuotta pohtisi valmiiksi, varautuisi ylläreihin - ja toteuttaisi suunnitelmansa niistä huolimatta.

Wed Jan 10, 2018 7:11 pm
Profile

26. päivä

Halkoja, hautajaisjärjestelyjä, haaveilua.

Tein päiväruoakseni curryriisiä ja vihanneksia, nyt menee iltapalaksi ananasrahka. Täysjyväriisiä on 4 kg hyllyssä, makaronia 2 kg, pottuja avaamaton 10 kg säkki + jämät toisesta, porkkanoita, punajuuria ja lanttuja 30 litran laatikko kukkuroillaan. Pakasteita lienee +300 litraa jäljellä. Ehkäpä selviän yön yli näillä. Konsumeristisessa yhteiskunnassa en ole kukaan, koska ostan kaupasta liian harvoin ja liian jalostamatonta. Suomalaisessa demokratiassa minulla on kuitenkin se yksi ja samanarvoinen ääni kuin muillakin, yksi kuntalaisuus ja sen tuomat oikeudet ja velvoitteet ja lisäksi kasa yhdistyksiä, joissa olen mukana, ainakin kannatusjäsenenä, jollen aina jaksakaan fyysisesti läsnäytyä. Politiikassa sain taas lisää "luottamusta" eli hiljaisille taustapuurtajille on aina käyttönsä, varsinkin jos palkkioksi riittävät kehut ja kahvi ilman varsinaista vallanjakoa. Pääsen kuitenkin nimeksi lobbarilistalle sekä sormeilemaan yhtä miljoonahanketta. Hyvin sä taas eukko vedät. :mrgreen: :tinfoil:

Vino pino kirjoja odottaa inspiraatiota, mutta kaksi kirjoitettavaa paperia menee nyt aikatauluissani ohitse. Yksi myyntipäätös pitäisi tehdä. Tupa pitäisi siivota ja pakastin sulattaa ja tehdä sieltä ajantasainen tuotelistaus. Kuulostaa ihan leffaillalta?

Thu Jan 11, 2018 8:25 pm
Profile

27. päivä

Kylmenevä ilma tuo lintulaudan taas täyteen elämää, tiaisia näkyy yhtaikaa neljää sorttia ja urpiaisia taas parinkymmenen linnun parvi. Ropsautan muutaman kauranjyvän maahan rehuvaraston oven eteen, että närhikin jaksaisi treenata kauniita aarioitaan. Vuohen vesi jäätyy. Olen miettinyt sulanapitokaapelia ja vähän isompaa vesiastiaa, mutta koska vuohi on vuohi, se papanoi veteensä, luultavasti tarkoituksella ja tähdäten. Pienemmät astiat ja tiheämpi vaihto lienee parempi ratkaisu. Juuri tätä kirjoittaessani kuuntelen Tomppaa - olen siis jo nimennyt välikatossa hääräävän talonvaltaajan, jota pedot eivät ole vielä tiltanneet. En ole varma, missä se käy, koska papanoita ei ilmaannu mihinkään näkyville. Paskavana kertoisi lossan tai kissan seuraavan sijoituspaikan.

Sängystä lähtivät kostea peitto ja petari pyykkikoneeseen. Pentu ei vielä osaa säännöstellä ruokamääräänsä ja ylitäyttötilanne purkautui puklauksena pitkin sänkyä. Onneksi on sentään poutaa luvattu, että saan nämä isommat tekstiilit ulos kuivumaan. Alkuviikosta saan vihdoin pennun lääkärintarkastukseen ja rokotukset laitetaan kuntoon. Vielä toinen pentukissa tänne, niin elämä tuntuu taas elämisen arvoiselta.

Tänään ateriana pastaa-pestoa ja oliiveja, lisukkeena hernemaissipaprikaa voinokareen kanssa. Iltapala on vähän hakusessa - pitäisikö vihdoin tutkia sitä pakastinta paremmin? Aamuksi teen riisiuunipuuron, kun hellassa on kerran tulet. Paistouuni jäi muuratessa harmillisen huonoksi, siellä ei leipä kypsy, mutta tällaiset pitkään haudutettavat ruoat onnistuvat kyllä. Jälkeenpäin on helppo harmitella, ettei sitä leivinuunia toteutettu, mutta pienessä tuvassa massiivinen uuni veisi tolkuttomasti tilaa. Toimii tämä näinkin.

Fri Jan 12, 2018 7:35 pm
Profile

28. päivä

Pentu järjesti lisää pyykättävää, joten ulkona narut täyttyvät. Talviajan pyykin kuivuminen ei edelleenkään lakkaa hämmästyttämästä minua: jäisestä, koppuraisesta lakanapellistä kosteus vain haihtuu ja pian voit taitella raikkaantuoksuiset tekstiilin pyykkikoppaan. Olen vähentänyt pesuaineitten annostelua, en käytä varsinaisia ekopesuainetta, mutta biohajoavaa ja avainlipulla varustettua kylläkin. Jätevesi imeytyy hiekkapatjaan ja suodattuu maakaistaleen läpi alas ojaan, jossa kutee sammakoita. En siis ole saanut niitä vuosikymmenen spillaamisella hengiltä, vielä riittää kurjille sapuskaa. Siis linnuille, ei naapureille.

Kevätkylvöt polttelevat jo. Nyt kun pystyisi ottamaan ihan rauhallisesti tämän alun, minulla on täystuhokissanpentu, ulkona on kylmää ja pimeää, kuun vaihe on väärä ja ja... Nostan siis eteisestä multasäkin lämpenemään. Ruukuista osa on edelleen saunalla pesemättöminä, mutta koska varastot, en ole asiasta huolissani. Chilistä aloitetaan, varmaankin artisokilla jatketaan, jotakin kesäkukkia voisi kokeilla. Salaatintaimet eivät jatka enää jalkojaan, joten voisin ruukuttaa nekin. Taimipolte on tuhonnut osan, mutta muutama sinnittelee iloisesti. Voisin tehdä niistä uusintakylvöksen. Ja kissoille omat heinät.

Tämän päivän aamupalana meni uunipuuro. Päiväateriaksi keitin kattilallisen punajuuria, joita kuorin kiehuvan kuumina, päälle murustelin koskenlaskijaa ja pari lusikallista pestoa. Suolaisen ja makean harmoniaa! Olin ajatellut siihen jotain vihanneslisäkettä, mutta kiskoin kaksi lautasellista ja olin kylläinen. Nyt kaavin loput puurosta paistinpannulle ja ruskistan voissa, sokeria ja kanelia päälle, jotta ravitsemus pysyy kohdillaan. Päivänvalolla sain kokonaisen suursäkin taas haloista tyhjäksi, mutta vielä niitä riittää pihalla rivissä, kuin lumisia Moai-patsaita.

Sat Jan 13, 2018 7:23 pm
Profile

Lady K:n SHTF-simulaatio pyörähti sitten käyntiin nopeammin kuin ehdin arvatakaan... En oikein ehtinyt seurata tätä reaaliaikaisesti, mutta nyt olen kyllä ahminut tämän kaiken läpi. Tämä kotivarakokeilu on sen verran erikoisempi juttu, että tästä olisi minun mielestäni voinut avata aivan omankin viestiketjunsa. Eihän se myöhäistä olisi vieläkään, mutta, miten vaan.

Aika hauskaa ja mielenkiintoista tätä on seurata. Samalla täytyy hieman nolottaen tunnustaa että ei oikein pysty lähtemään mukaan tällaiseen juuri nyt. Olen kyllä takavuosina parikin kertaa ehdottanut tällaista puolisolleni, mutta hän on hieman liian mukavuudenhaluinen tällaiseen. "Tuoretavarat loppuu!" - no loppuuhan ne, mutta voi sitä syödä marjojakin ja onhan noita pakastevihanneksia. Taikka idättää jotain itujen kaltaista lautasellensa. Muutoin täällä kyllä eletään tuon tuostakin viikko kotivaralla. Eilen viimeksi käytiin ensimmäistä kertaa viikkoon ruokakaupassa. Eikä ruoka tai mikään muukaan käyttötavara missään nimessä ole loppumassa vielä yhden viikon kauppatauon jälkeen. Mutta että kuukausi, sitä ei tiedä muuten kuin kokeilemalla selviäisikö sen kuukauden ilman kaupassa käyntiä. Yksin tätä ei vaan vaikuta kokeilla, kun toinen kuitenkin käy kaupassa ja kantaa ruokaa tullessaan.

Muutamia kommentteja aiempiin kommentteihin:
    - Menee vatsa sekaisin? No voihan se mennäkin, mutta sekin selvenee sitten kotivarakokeilussa, että onko tuollaiseen varautunut oikein? Eikös niin?
    - Suklaa ja herkut? No tottakai! Yhdessä Fazerin sinisessä suklaalevyssä on 1 100 kcal. Säilyy pitkään (no eikä säily) ja hyvänmaksuiset piristävät mieltä kriisitilanteessa.
    - Uutispimento? Onhan Ladylla patteri- tai dynamoradio?
    - Kännykkä hyytyy? Virtapankit!

Ei muuta kuin tsemppiä loppurutistukseen! Kirjaile vielä jokin loppuyhteenveto tästä, mikä onnistui ja missä on kehitettävä että kuukauden pärjää. :thumb:

Sun Jan 14, 2018 2:48 pm
Profile

Olin ymmärtänyt, että kännykän toimimattomuus ja uutisten
puuttuminen olivat osa taustalla pyörinyttä (melkoisen jännittävää!)
skenaariota eivätkä oikeasti tapahtuneet. Skenaarioon kuului se,
ettei tukiasemilla ollut virtaa ja siksi virtapankitkaan eivät olisi
auttaneet. Mutta miksei lady k kuunnellut radiota? Taiteellinen
vapaus dramatiikan takia vai oliko radioasemia ehkä sabotoitu? :tinfoil:

Sun Jan 14, 2018 5:53 pm
Profile

29. päivä

Päivä on mennyt köllötellessä. Pyykit pitäisi selvitellä, sitä sun tätä toimittaa, mutta välillä vain iskee tämä pesäpäiväblues. https://www.youtube.com/watch?v=ulGwHzrKOAU
En jaksa tehdä fyysistä työtä useampana päivänä peräkkäin. Täällä se tarkoittaa kantamista, kaivamista, nostamista ja useita ylämäkinousuja, nyt halkohommissa satojen kilojen siirtourakkaa. Heinätöissä laskeskelin, että 250 kpl 12 kg paaleja tarkoittaa kolmen painotonnin siirtämistä ja nostelua useamman metrin korkeuteen. Puhuin jossain toisessa yhteydessä tästä urakoitten suunnittelusta: kun teet asioita käsipelillä, tulee omasta suorituskyvystäsi yksi huomioitava resurssi. Voisin toki mennä ja rehkiä hampaat irvessä tänäänkin, jolloin loppuviikosta menisin sitten lääkäriin ja selkä/olka jumissa viikon pakkolepoon kaikesta muustakin työstä. Ei, lepopäivät on pidettävä, urakat mitoitettava ja niille on annettava riittävästi aikaa. En näe kansallispaatoksellisessa näyttämisen tarpeessa mitään ihailtavaa, kuinka ensin tein palkatta ylitöitä 14 tuntia ja sitten menin kotiin ja tein suursiivouksen talossa ja fiksasin vielä auton ja marttayhdistyksen kirjanpidon. Raahaan halkoja muutaman viikon, ehkä kokonaisen kuukauden, muutaman tunnin sessioina ja kivuttomina päivinä. Muun aikaa toimitan muita juttuja, aina asentoa vaihdellen, lukuhetkillä päivääni rytmittäen. Omana pomonani.

Tämän päivän ateriana olivat loput eiliset punajuuret, paistoin ne paistinpannulla sipulirenkaitten ja kaalisiivujen kanssa. Pestopurkki ei säily avattuna pitkään, joten sitä tulee nyt käytellä lähipäivien aterioihin. Kaivelin pakastinta sillä silmällä, että mitä sieltä pitäisi hävittää: ainakin sienet, vihannekset, osa mehuista ja mansikat saivat tappotuomion. Iltapalalle nappasin parin päivän takaisia sämpylöitä, joista osan jouduin silloin pakastamaan.

Maailma heräilee uuteen aikakauteen. Pohjois-Katatoniaa ei enää ole, on vain ballistisen ohjusiskun jälkeensä jättämä säteilevä raiskio. Euroopassa on edelleen laajoja sähköttömiä alueita, mutta Ranskan sotilashallinto on saanut nujerrettua valtaosan aseistetuista joukkioista. Kuolonuhrien määrä lasketaan jo miljoonissa, kun tavallista kylmempi sää pyyhkäisi yli Välimeren alueen. Siivous- ja raivaustyöt käynnistyvät hiljalleen. Kaupankäynti on monilla alueilla vaihdantataloutta. Ensimmäiset radiolähetykset saatiin käyntiin kolme viikkoa katastrofin jälkeen, nyt uutistoimituksissa käy kuhina. Paperisia sanomalehtiä ei ole vielä saatavissa, koska teollisuuden vaatimia sähkömääriä ei vielä kyetä tuottamaan. Tämä säännöstely heijastuu moneen muuhunkin toimialaan, mutta suomalaiset ymmärtävät priorisoinnin tarpeen: ensisijalle menevät nyt ruokakuljetukset ja elintarviketehtaat, kun elintarpeita ei mistään muualta meille tuoda. USAn tilanne säilyy epäselvänä, tiedetään, että useita isoja kaupunkeja on poltettu ja sotatila jatkuu.

Sun Jan 14, 2018 6:26 pm
Profile

Kuukkeli wrote:
Tämä kotivarakokeilu on sen verran erikoisempi juttu, että tästä olisi minun mielestäni voinut avata aivan omankin viestiketjunsa. Eihän se myöhäistä olisi vieläkään..

Taikka idättää jotain itujen kaltaista lautasellensa

Kiitän kannustuksesta. Jos joku olisi kokenut itsensä haastetuksi, olisin avannut oman ketjun. Harkitsen kyllä, siirtäisinkö tämän omaksi topikikseen, mutta en lupaa vielä mitään. Haastehan kuului: TAMMIKUU kotivaralla - joten mussukat, anyone? 17 kokonaista kotivaravuorokautta vielä jäljellä, hyytyykö sisu? :D Jos juuri sinä joka tätä nyt luet lähdet messiin, niin minä pysyn mukana myös.
Seuraavaksi kiitän ideasta, tai oikeastaan muistutuksesta. Idätys! Idut! Vihreää ja tuoretta! Tässä kohden täytyy sanoa, että rapea keräsalaatti rouskuu jo kielen päällä. Ei, suklaaseen ei ole minkäänlaista mielitekoa, kun voin kaataa hunajaa suoraan purkista suuhuni kunnes makeantarve talttuu, mutta salaatti...ihan tavallinen, tai jäävuori.. nuupahtanutkin kävisi. Noista taimista ei ole vielä mihinkään.

Listallasi mainitsit veli Ogverin vatsan. Tarkistin ja tuolla lukee: Ogverin kotivarassa ei ole hedelmiä. Täh? Missä purkkiananiaat? Missä kotimaiset, säilyvät omenat? Missä rusinat ja sekametelipussit?
Tuo kuvitteellinen skenaario on kaatanut koko maailman sähkönverkon. Uutisia ei voi tehdä, lähettää eikä vastaanottaa enää ilman sähköä. Olen poiminut sen tarkoituksella alleviivaamaan tätä riippuvuuttamme - tuollahan myös tunnustan olevani nettiriippuvainen, kun niitä uutisia pitää niin tunnin välein vahdata. Olen vieroittunut kaupallisesta radiosta, en jaksa sitä musiikkia enkä ole kiinnostunut viihdejulkkisten tai päivän citypuheenaiheiden ruodinnasta. Yle ykköstä kuuntelen läppärin kautta satunnaisesti. Ja totta, erillinen radio puuttuu, kuten se petromax tai vastaava lukuvalo - hankin-sitten-joskus-myöhemmin -osastollani on elintärkeitäkin tarvikkeita.

Sun Jan 14, 2018 6:49 pm
Profile

lady k wrote:
Tarkistin ja tuolla lukee: Ogverin kotivarassa ei ole hedelmiä. Täh? Missä purkkiananiaat? Missä kotimaiset, säilyvät omenat? Missä rusinat ja sekametelipussit?

Listat eivät ole koskaan kattavia, joten ei huolta: sekä marjat että hedelmät erilaisissa muodoissa kuuluvat kotivaraan. Kuten paljon muutakin jota ei ole listattu erilaisista syistä ;)

Sun Jan 14, 2018 7:26 pm
Profile
Reply to topic   [ 92 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next