View unanswered posts | View active topics It is currently Mon Dec 18, 2017 3:20 am

Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
 Artikkelitoiveet ja muuta kehityskeskustelua 
Author Message

Minulla ei ole erikoisia toiveita, mutta kylläkin omaa tietämystä
ydinaseista, ydinvoimalaonnettomuuksista ja niiden vaikutuksista
- ihan harrastepohjaista tosin, kirjoista ja ah niin luotettavasta
internetistä hankittua.

Sun Nov 19, 2017 7:55 am
Profile

Se kotivarakokeilu jäi kyllä kaihertamaan. Minulla on pyörinyt mielessä pitemmän aikaa sähköttömyyskokeilu, mutku pakastin ja vedenkanto ja ja ja.. Sähköttömyys talvella?? Kauanko pystyisi. Jos jättäisi pakastimen päälle ja lopettaisi kaiken muun virrankäytön, raportointia varten läppäri - äh, ja myös sähköposteja ja kokousjärjestelyjä ja fillarin lataamista, pyykinpesu ja ja ja.. Jaaha. Haavoittuvuus havaittu. Tälle on tehtävä jotakin.

Sun Nov 26, 2017 11:37 am
Profile

Grillauksesta, riistan käsittelystä ja aika monesta muustakin tämän foorumin aiheesta löytyy kyllä tietoa Internetistä tai alan lehdistä ja -kirjallisuudesta. Näkisin, että tällä foorumilla näitä juttuja voi vetää yhteen, lähestyä kaikkia näitä aiheita nimenomaan poikkeusolojen näkökulmasta. Sen sijaan kokeilut elämästä kotivaralla tai sähkökatkokokeilut ovat jotain sellaista, joista ei edes ole tietoa olemassa. Tai sitten sitä tietoa näistä aiheista on erittäin rajallisesti saatavilla. Tällaiset testailut ja kokeilut tuottavat aivan oikeasti uutta tietoa näistä aiheista. Kaikkein parhaan tiedon ja kokemuksen saa totta kai se henkilö, joka itse kokeilee tällaista. Mutta kyllä tällaisten testipäiväkirjojen lukemisesta saa paljon infoa kaikki kotivaransa kehittäjät tai sähkökatkoihin varautujat.

Olen itse kokeillut pitää yhden viikon ajan talvisissa olosuhteissa omaa asuntoani lämpimänä pelkällä puun poltolla varaavassa takassa. Viikon aikana pakkanen pyöriskeli -15 - -30 C välillä. Sähköpatterit ja ilmalämpöpumppu olivat suljettuna viikon ajan. Polttopuita paloi kyllä todella iso määrä. Lämmitysenergian määrä jotenkin konkretisoituu, kun kaiken kantaa sylissään sisään huoneeseen - eikä vaan seuraa kWh -mittaria jossakin energialaitoksen palvelussa. Tai no paljon ja paljon polttopuita, minun liiteriin ja terassille mahtuu yhteensä maksimissaan 2 (kaksi) kuutiota klapia ja tästä läjästä lähti siis aika paljon viikon aikana. Joka ilta takka oli tulilla 2 - 3 tuntia ja lisäksi kovimpien pakkasten aikana poltin vielä vajaan tunnin polton aamulla ennen töihin lähtöä. Ja kaiken lisäksi tämä minun lämmityskokeiluni oli sen verran fuulaa, että sähkö oli kuitenkin kytkettynä koko ajan päälle asunnossani. Tämän takia asuntooni tuli sähkölaitteista hukkalämpöä television, valaistuksen, kylmäkoneiden ja ruuanlaiton kautta. Mutta suuntaa antavasti tästä kokeilusta kyllä sai tuntumaa kuinka selviäisi ilman sähkölämmitystä. Kovin laajaa artikkelia tai päiväkirjaa tämän vertaisesta "sähkökatkokokeilusta" ei kyllä saa aikaiseksi. Kaikki he joilla on käytössään tulisija kyllä tietävät minkä verran siitä saa lämmitystehoa. Henkilöt jotka eivät ole harrastaneet tulistelua, heille tällaisen hahmottaminen on hankalampaa jonkin nettikirjoituksen perusteella.

Tässä on mielenkiintoinen artikkeli viikon sähkökatkosimulaatiosta:
http://arkisto.aviisi.fi/artikkeli/?num ... id=943feac

Survivalisti.fi -sivustolla on edelleen tallessa kuukausi kotivaralla -artikkeli:
http://www.survivalisti.fi/newsite/imag ... aralla.pdf

Enempää en tiedä netissä olevia artikkeleita näistä aiheista. Saa linkittää tänne jos joku tietää lisää nettiartikkeleita.

Sun Nov 26, 2017 4:30 pm
Profile

guuglata voi asiasta kuin asiasta, mutta toisaalta vähän samaa ajatusmailmaa jakavien mielipiteet on mukavampia lukea ja vielä samasta paikkaa. Kuu-ukkelinkin lämmityskokeilu antoi ymmärtää, ettei kämpän puulämityskään ole leikintekoa, pesää saa täyttää ihan tosissaan, mutta toisaalta sähkön säästö muuhun käyttöön oli hyödyllinen kokeilu sekin. Olisitko voinut käyttää siihen jotain akkuja yms ?

Sun Nov 26, 2017 6:18 pm
Profile

Asuntoni lämmittämiseen menee X määrän verran kWh:ta energiaa / vuosi. Osa siitä on suoraa sähkölämmitystä, osa ilpin kautta, osa sähkölaitteiden hukkalämpöä. Lisäksi polttelen 1,5 – 3 kuutiota puita vuodessa. Itse en pysty hyötykäyttämään puun poltolla säästettyä sähköä mihinkään muualle. Näen kuitenkin tulisijat ja puun polton osana koko Suomen huoltovarmuutta sekä energian tuotannon ja -kulutuksen hajauttamisena. Kun minä poltan talvisena pakkaspäivänä varaavan takkani kuumaksi, niin silloin kulutan vähemmän sähköä asuntoni lämmittämiseen. Säästämäni lämmityssähkö riittää siis muiden kuluttajien käytettäväksi. Kovilla pakkaskausilla koko Suomi on tuontisähkön varassa ja kulutushuippujen aikana kovin paljoa ”särkymävaraa” koko systeemissä ei ole. Puun poltto ja tulisijat vähentävät koko Suomen sähkönjakelujärjestelmän kuormitusta.

Kyllähän Keski-Suomesta Savon ja itärajan suuntaan varmasti on aika paljonkin kokemusta sähkönjakeluiden häiriöistä. Noilla alueilla on ollut joka vuosi pitempiä ja lyhyempiä sähkökatkoja nyt kuluvalla vuosikymmenellä. Jokavuotisissa uutiskuvissa näytetään kuinka ihmiset sitten pärjäävätkään ilman sähköä. Mutta en siis ole löytänyt mitään päiväkirjoja tai muita ihmisten kirjoittamia artikkeleita tästä aiheesta.

Tuosta omasta ”sähkökatkokokeilustani” vielä. Olihan minulla siis myös kuumavesiboileri päällä ja sitä kautta myös lämmintä vettä käytettävissä. Jos oikeasti oltaisiin ilman sähköä, niin se hanasta mahdollisesti tuleva vesi olisi kylmää. Olen miettinyt peseytymistä ja hygienian hoitamista mahdollisen sähköhäiriön aikana. Kaappiin on jemmattuna pari kpl löylykauhaa ja pesuvatia mökkityylistä peseytymistä varten. Tilkka kylpyvettä kuumenisi Trangialla. Olen testannut myös auton lasinpesuainetta Trangian spriipolttimossa – toiveena oli että minulla olisi ollut kotivarassani 25 litraa polttospriitä. No se auton lasinpesuaine ei muuten pala spriipolttimossa, vaikka kanisterissa onkin liekkivaaranmerkit. Että tällainen havainto tiedoksenne.

Nyt kirjoittelen jo aivan puuta-heinää ja off-topiccia tässä. Olisiko kenelläkään niitä artikkelitoiveita tai kehitysideoita mitä tuossa avauksessa mainitsin?

Sun Nov 26, 2017 7:57 pm
Profile

Minulla on työn alla muutama metsästykseen ja saaliin käsittelyyn survival näkökulmasta kirjoitettu juttu, mutta koska kalanviljelyn kovin myynti sesonki on juur alkamassa niin voi olla et ei ihan lähiaikoina saa niitä valmiiksi.

Tue Nov 28, 2017 12:53 am
Profile

Jos heitän haasteen, ottaako kukaan koppia?

Tammikuu kotivaralla? Pienellä kierteellä? Johtuen Pohjois-Katatonian kiristyvästä tilanteesta sähkönjakeluhäiriöt Suomessa jatkuvat. Joudumme rajaamaan taloutenne sähkönsaannin 4 tuntiin vuorokaudessa, klo 18-22 väliselle ajalle.

Käyn vielä kerran kaupassa ennen joulua. Kattotaas kuin akan käy.

Tue Dec 05, 2017 12:43 pm
Profile

lady k wrote:
Kattotaas kuin akan käy.

Raukkamaisesti en ota haastetta vastaan, mutta odotan mielenkiinnolla raporttia! :D

Tue Dec 05, 2017 5:07 pm
Profile

Vietän osan tammikuusta Thaimaan lämmössä ja sikailen yltäkylläisyydessä mutta lupaan kyllä seurata Ladyn kuulumisia.

Wed Dec 06, 2017 7:18 am
Profile

Niin, ainahan se on tiedetty, että miehet puhuu ja naiset tekee. Ei tätä maata olisi, jos eivät naiset olisi pitäneet tätä pystyssä kriisien aikana. Kun sekä Lempi-Ville että E räs lipeävät rintamasta, niin kukas Muu uskaltaisi?
Pohjois-Katatonian separaratistien kyberhyökkäys kaataa Euroopan pankkijärjestelmän juuri joulun alla. Vaikutukset leviävät ja järjestelmä toisensa perästä kaatuu. Suomen kinkkuja ja laatikoita paistava kansa kokee elämänsä yllätyksen, kun sähkökatko sulkee maan pimeyteen.

Wed Dec 06, 2017 8:53 am
Profile
Reply to topic   [ 21 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next