View unanswered posts | View active topics It is currently Sat Jan 20, 2018 6:40 pm

Reply to topic  [ 4 posts ] 
 Kaksinkertainen makuupussi 
Author Message

Selvyyden välttämiseksi ja väärinymmärrysten mahdollistamiseksi tarkennetaanko nyt vielä, että tässä kysymyksessä on erittäin alhaisissa lämpötiloissa yöpyminen (ilman käytännön mahdollisuutta lämmittelyyn) ja pitkät yli 10 pv vaellukset.

Nyt kuunneltaisiin mielellään tarkkaan mietittyjä ajatuksia, kokemukseen perustuvia näkemyksiä ja ennen kaikkea konkreettisia omakohtaisia kokemuksia kahden makuupussin käyttämisestä päällekkäin.

1) oletko käyttänyt kahta makuupussia päällekkäin ja millaisia kokemuksia sinulle on siitä syntynyt?

Lähinnä se, että saavutettiinko sillä sitä hyötyä mitä eri paksuisilla kombinaatioilla voisi saada aikaiseksi pitkillä vaelluksilla. Onko tuplapussi sitten ollut mahdollisesti lämpimämpi kuin yksi Expedition-luokan makuupussi? Saavutettiinko tällä järjestelyllä jotain tiettyä uniikkia etua vai törmättiinkö joihinkin pahoihin ongelmiin?

2) ovatko pussit alun alkukujaan olleet suunniteltu käytettäväksi päällekkäin (ja olet ostanut paketin => 2 pussia yhtä aikaa) vai oletko käyttänyt vain kahta sopivan kokoista pussia päällekkäin?

Mitkä pussit siis menevät sujuvasti kokonsa puolesta sisäkkäin?

3) mitkä pussit sinulla siis on/oli? Lähinnä olen hakemassa materiaalitietoa siitä, että onko ollut kuitu/kuitupussi, untuva/untuvapussi vai yhdistelmä kuitu/untuvapussi ja missä järjestyksessä?

Eli aihe ja pohdinta on nyt vapaa ajatuksien esittämiselle, eli odottelen kommentteja :thumb:

Tue Dec 19, 2017 11:36 am
Profile

Itse käytän sisäpussina fleecepussia tälläistä https://www.varusteleka.fi/fi/product/s ... jaama/1740

Tue Dec 19, 2017 4:32 pm
Profile

Jaa, "lämmin" pussini oli muinoin Haltin pikkupakkasille tarkoitettu, läpitikattu kuitupussi jolla yövyin talvisin lähinnä kämpissä. Kesäpussina Caravanin ultrakevyt ja -ahdas rimpula. Menin sitten pikku vaellusteltalla lumeen, tarkoituksena nimenomaan kokeilla toimintaa tyyliin hiihdä päivä, keittele Trangialla, tee pieni tuli vain jos on hengenvaara. Retki alkoi jopa räntäsateella joten jätin tulentekoyrityksen väliin, ruokailin normaalisti ja menin pussiin. Yöllä laski pakkaselle, veikkaan -10. Lämmintä oli yli tarpeen. Huonoa oli liian ahdas sisäpussi. Lopulta sen vetoketju piti avata ja käyttää alavartalopussina/lisäalustana.

Seuraavana iltana menin kunnolla hikisissä kamppeissa nukkumaan. En palellut, mutta ahtaassa ja kuumassa kuitupussiyhdistelmässä pysyi kosteana. Kokemus ei ollut mukava vaikka tarkeni.

Ostin sitten reilun kokoisen, kunnon talvipussin, kuituisena. Nykyisissä merinovillaisissa alus- ja väliasuissa nukkuminen on aina mukavaa. Enpä ole kovilla pakkasilla kyllä enää telttaillut. Kaikki pussini hankin xl-kokoisena koska hartioista ahtaassa säkissä en pystyisi enää nukkumaan.

Eli kaksi pussia eivät ainakaan minulle tuoneet lisäarvoa painonsa edestä.

Sat Dec 23, 2017 7:16 pm
Profile

Lämmön ja lämpimyyden suhteen en kauheasti tuijottele valmistajan lupaamiin arvoihin. Yleensä mitä halvempi pussi - sitä parempia arvoja tyypillisesti luvataan. Yleiseen kokemukseen perustuen ja (laadukkaiden) valmistajien antamia arvoja varauksella soveltaen, olen yleensä löytänyt kohtuullisen hyviä vaihtoehtoja. Se mikä on toiselle aivan liian kylmä pussi edes nukkua, on toiselle se elämän lämpimin pussi jossa hiki tulee... Eli henkilökohtaisia eroja on.

Kuitupussi kiinnostaa sen (näennäisesti) paremman kosteuden sietonsa takia. Kuitupusseja on ollut aikoinaan ja ne olivat tuossa "rymyämisvaiheessa" ihan hyvä valinta. Nyttemmin kun retkeily on jalostunut melko pitkälle ja en ole katsonut tarvitsevani erityistä (poikkeuksellista) kosteuden sietokykyä. Nyt olen yli 10 vuotta nukkunut untuvapusseissa, mutta on siellä toki jokin ohut (ultra kevyt-ultra pieni ja ultra kylmä) kuitupussi kesään vielä jäljellä. Kuitupussin selkein miinus on niiden tolkuton paino. Itse kyllästyin kantamaan kuivana reilusti yli kolmen kilon pussia ja reissussa kastuneena varmaan yli neljän kilon pussia, kun aivan saman lämpimyyden saavutti puolet kevyemmällä untuvalla. Lisäksi nykyiset untuvat ja niiden käsittely on tehnyt ne melkoisen hyvin kosteutta sietäviksi.

Edelleen selvyyden välttämiseksi tarkennetaanko, että nyt puhun alle -25 °C yöpymislämpötiloista, ehkä lämpöluokkaan -30...-40 °C sekä ilman mitään kämppiä ja tulia. Nyt ei ole siis kyse mistään -10 °C lämpötiloista tai jopa vähemmän, missä selviää lähes millä tahansa makuupussilla tai kombinaatiolla. Yöpymistulia kun on vähän paha jäätiköllä tehdä... jos vielä jostain sattuisi poltettavaa löytyä, löytyisi nuotio aamulla joitakin metrejä majoitetta alempaa. Se tiedän itse, että pärjään untuvaisella talvipussilla noin -25 °C lämpötilaan asti. Jos on syönyt puutteellisesti, niin vähän aikaisemmin alkaa palelu ja jos on hyvin varustautunut yöhön, pärjää vielä noin -30 °C lämpötiloissa. Mutta mitäpäs sitten jos lämpötilat laskevat vielä tästä alaspäin?

Itseäni kiinnostaisi kokeilu, että sisäpussina olisi tuo untuvapussi ja ulkopussiksi hankkisin jonkin tilavan ja riittävän kokoisen kuitupussin. Kuitupussi päällimmäiseksi ihan sen kosteudensiedon paremmuuden takia. Pussithan kyllä kastuvat sekä sisäpuolelta (käyttäjä itse hikoilee kostetutta pussiin) että ulkopuolelta (kondenssi, kuura ja ihan omat mokaukset). Onko kellään rakentavia kokemuksia tästä järjestyksestä (untuvapussi sisäpussina ja kuitupussi ulkopussina)?

Itse en ole havainnut tai kokenut mitään eroja pussin koon ja lämpimyyden suhteen. Eli jos pussista on tarjolla kooltaan sekä normaali versio tai isompi versio, olen nykyjään aina kallistuvainen tuon isomman koon puoleen. Tietysti tällä on jotain merkitystä jos itse olisi 150 cm, mutta tästä ei ole nyt kyse. Eli pussin koko käyttäjän mukaan, eli itse olen taipuvainen jo ihan pituutenikin takia ottamaan isomman pussikoon. Mikä on mielestäni reissuissa luksusta, on se, että ainakin osan vaatteista mahtuu pukemaan päälleen lämpimässä pussissa, eikä heti tarvitse nousta ylös -40 °C kalseaan syleilyyn. Tähän viimeistään tarvitaan sitä pussin tilavuutta.

Thu Dec 28, 2017 11:26 am
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]