View unanswered posts | View active topics It is currently Sun Dec 17, 2017 6:20 am

Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Next
 Telttoja ja pohtimista niistä 
Author Message

Tuommosta himottas:
https://varuste.net/Campstation+Teltta

Tue Sep 29, 2015 11:48 am
Profile

http://www.backcountrychronicles.com/wa ... omparison/ <- tuossa varoetäisyyksiä ja mittoja kun kamina sekä kenttävuoteet käytössä. 8x10 on tiukka laji kaminan kanssa kahdelle. 2 jalkaa lisää mittoihin muuttaa tilanteen. 10x12 on kahdelle sopivan väljä kaminan kanssa.

Puolijoukkueteltta on ~16 jalkaa halkaisijaltaan. 21 neliön tilaan asettuu 10-20 Savotan mukaan (intissäkin oltiin apaut noissa lukemissa). Reissaan yksin tai kaverin kanssa, jolloin puolijoukkueteltta on ylikokoinen. Puolarin koosta huolimatta ovella kyykitään. Pienimmässäkin 8x10 Walltent mallissa korkeus piisaa kaikkialla. Se on korkea, mutta "pieni" 8x10/10x12 -> 7,2m2 / 10,8m2.

Minulle teltta tarkoittaa staattista leiriä muutaman päivän ajalle. Olen ns "cämpperi", enkä retkelijä, joka kantaa päivittäin yösijaansa uuteen paikkaan. Tuo CampStation vois olla jees pikku muutoksin. Savutorven läpivienti kattoon ja vaalee kangas. Vaaleus on mukavuustekijä eikä teltta mun käytössä ole piilottelua varten. Lattia tulee olla, mutta irtopressu ok jos on tyköistuva liepeiden päälle. Campstationin killeri feature on made in Paki. Sama mitä sanovat.

Pitää mittailla tuo ryssän tekele jokupäivä. Samalla koitan paria muutosta kasauksessa. Ryssä on pelkkää puuvillaa. Karkeeta semmosta.

Tue Sep 29, 2015 8:38 pm
Profile

Urmas Kantokoski wrote:
21 neliön tilaan asettuu 10-20 Savotan mukaan (intissäkin oltiin apaut noissa lukemissa). Reissaan yksin tai kaverin kanssa, jolloin puolijoukkueteltta on ylikokoinen.

Teltan varastonimike taisi olla 20 H SA joten tarkoitettu 20 hengelle - siitä varmaan nimitys ½-joukkue :shock: Tämä sinne ihan kohtuudella meneekin, sillä jos telttaan komennetaan 20 taistelijaa, niin eiväthän ihan kaikki ole kuitenkaan yhtä aikaa nukkumassa. Näin ollen jää noin 16...18 henkeä jotka sinne kyllä menee melkein kohtuudella.

En tiedä mikä on ylikokoinen ja mikä ei? Ehkä sirkusteltta on yhdelle henkilölle vähän liian iso... Onhan ½-joukkue vähän "overkill" yhdelle, kahdelle tai muutamalle hengelle. Tosin on sitä muistaakseni joskus nukuttu yksinkin. Kahdelle henkilölle on kyllä juhlavan kookas ;) taitaa kaiku vastata omiin jutteluihin. Tosin kyllä tiedän sellaisiakin ihmisiä jotka telttaan saavuttua "räjäyttävät" kassinsa levälleen ja yks´kaks koko lattia on romppeen peitossa, vaikka olisi vain kaksi henkeä teltassa...

Toisaalta jos autolla liikkuu ja auto tuo teltan ja tarvikkeet ihan viereen, onko sillä mitään väliä, että teltta on kookas? ½-joukkue on hyvä teltta ja siinä on omat etunsa, mutta niin kun kaikessa myös omat haittansa. Jos sen kova hinta on ainoa este hankinnalle, ollaan mielestäni perusteluissa hukassa. Vain kyllin hyvä on riittävää maastossa.

Quote:
Minulle teltta tarkoittaa staattista leiriä muutaman päivän ajalle. Olen ns "cämpperi", enkä retkelijä, joka kantaa päivittäin yösijaansa uuteen paikkaan.

Jokainen telttailee haluamallaan tavalla. Pääasia on se, että telttailee. Muuten ei synny mitään osaamista/kokemusta/näkemystä siihen, että jos on erinäköisisitä syistä johtuen pakko siirtyä "ulkoruokintaan" niin se sitten luonnistuu. Moni muukin telttailee leiriä pitäen. Retkeilyn vahvuuksia onkin se, että vuorokerroilla voi kokeilla eri tyylejä/juttuja.

Nyt viime aikoina on tässä threadissa puhuttu isoista "tukikohtateltoista". Mikäänhän näistä ei ole sellainen, että niitä kannettaisiin mukana kun vaihdetaan kymmeniä kilometrejä yöpaikkaa. Nämä siirtyvät ihan varmasti jollakin muulla tavalla kuin kantamalla. Onhan se toki mahdollista kantaa kuten useimmat referoivat armeijamuistoihin, mutta sen paino (kuivana noin 25 kg) vie yhden taistelijan kantokyvyn.

Jonkun Sissiteltan tai Hawun vielä kantaakin...

Quote:
eikä teltta mun käytössä ole piilottelua varten.

Eikä varmaan kovin monen muunkaan käytössä, mutta ... ei siitä ole haittaakaan, että teltta/majoite/asento sulautuu sopivasti maastoon. Määrätyillä alueilla retkeiltäessä on ihan hyvä, että majoite vähän niin kuin "häviää" sinne maastoon, eikä herätä huomiota.

Quote:
Ryssä on pelkkää puuvillaa. Karkeeta semmosta.

Oikein! Se onkin sen toimivan (tukikohta)teltan perusta.

Wed Sep 30, 2015 11:34 am
Profile

Tommone se on -> ERÄTELTTA VIIKING KULLANKAIVAJA, myyjä http://www.haukka.fi

Image

"Armeijanteltta on vahvaa puuvilla kangasta, vedenpitävä. Pohja-ala n.4m x 4m, sivunkorkeus n.1.65m ja keskeltä n.2.1m. paino n.10 kg. Väri: ruskea (kangas erinomaista jos värjäät itse maastokuvioita), teltta käytetty ja home suojattu, salkosarjoja EI OLE ja (jos laittaa kaminan palokyllästys täytyy itse suorittaa mukaan annamme ohjeen sekä suositellaan erästä käsittely ainetta)"

Niinpä. Salkosarja on vaikee rasti ja kuvassa vääränlaiset. En tosin itsekkään keksiny niiden logiikkaa. Samanlaiset tein vaikka kuinka pähkäsin. Myyjän kuvassa myös kulmanaru lähtee sivulle eikä harjan suuntaisesti. Palonsuojaksi lattiavahaa, kuulemma.

Alla miten se tulis olla :shock:

Image

Oikeasti ryssässä käpit tulee ULOS 45 asteen kulmassa ja kulmanaru pingottuu järjen vastaisesti niiden varaan. Sisällä ei ole kuin keskisalko. Pitäs koittaa pystyttää suunnitellulla tavalla joskus. Nyt käytössä käpit sisäpuoleta ja ovat tehokkasti viemässä tilaa. Kaminan kanssa on tilaa 3 x retkivuoteelle, eli sivuille ja takaseinälle (kaminaa tuusataan oviaukon kohdalla). Kangas on tujua tavaraa. Samoin haju. Hassusti mun teltta on ommeltu randomi kokoisista kangaspaloista, mikä ei yllättävää kyllä ole muodostunut ongelmaksi.

Suosittelen, mutta vakavin varauksin koska sisäkepit rajaa käytettävyyden 10m2 pintaan. Ei tää särmä ole, mutta ompa halpa.

Wed Sep 30, 2015 8:39 pm
Profile

Ai tuolleinko se teltta pitäisi oikeasti laittaa :shock:

Itse en ole laittanut mitään palosuojausta omaan telttaani. Ei tuo ole ainakaan vielä palanut. Teltan kaamean hajun sain pois kun pesin teltan huolella. Taisin pestä teltan siten, että ensin pystytin sen ensin ja sen jälkeen pesin painepesurilla. Sitten annoin kuivua ja tuulettua rauhassa. Ei se enää haise. Liian kovalla paineella telttaa ei tietystikkään kannata pestä. Omassa teltassa on yövytty monen monta kertaa. Suunnitelmissa ois pieni modaus operaatio. Vois jatkaa toista seinää, jotta sais enemmän tilaa ryhmälle. Lisäksi oviaukkoa pitäisi modata paremmaksi.

Fri Oct 02, 2015 4:47 pm
Profile

Location: Seuduilla missä taivas meren kohtaa, on vesi makeaa ja hopeisena hohtaa.
Tämä vois toimia auto matkailussa http://www.vaeltajankauppa.fi/epages/va ... ucts/49716 ei sillä että ois ainoa mut ois ruokatila varastoa vaikka eteistä :D tosin kiehtois asumus auton peräänki :D "niin vähän aikaa, niin paljon investoitavaa"

Jos epäilet, onko kyseessä hätätilanne vai ei, on aina parempi soittaa hätänumeroon 112 kuin olla soittamatta.

Sat Apr 23, 2016 9:33 pm
Profile WWW

Kokeneemmilta telttailijoilta kysyisin mielipidettä. Jos teltan alle (ei lattiaa teltassa) haluaa laittaa pressun, niin mikä on riittävä? 180 g /m2 menisi vielä budjetiin, onko se riittävä?

Wed May 17, 2017 8:09 pm
Profile

Eihän kukaan voi sinun puolesta vastata tuohon. Se on itsestäsi kiinni kuinka paksun (ja täten kuinka painavan) pressun haluat kantaa.
Mitä paksumpi sen kestävämp eli ei tule risut pohjasta läpi mutta paino lisääntyy paksuuden kasvaessa. Pitää itse päättää mihin kompromissiin päätyy.

Thu May 18, 2017 10:34 am
Profile

Mulla on nyt ensimmäinen oma teltta. Olen aina yöpynyt laavuilla, kodassa, pressun tai sadeviitan alla. Autoa tai kuusen alusta mainitsemattakaan :D
Tai olihan mulla semmonen retroteltta, kankainen ilman kyllästeitä, mutten ikinä sitä pystyttänyt. Kirppislöytö sekin, kuten tuo seuraavakin.

Teltaksi sattui tiettävästi Savotan valmistama Naigeri. Vaikka lapsuus meni partioillessa, niin en muista meillä olleen tuollaista. Puolijoukkue ja kymppi tuli tutuiksi.
Miksi miä yksin retkeilevä menin tuommoisen ison ja painavan ostamaan? En saanut sitä vielä edes pystytettyä :(
Hinta oli syynä, vaivaiset 3e. En edes tiennyt millainen teltta siellä oli enkä vaivautunut availemaan pakettia..
Huvikseen kysyin kierrätyskeskuksen myyjältä, että mithän toi iso teltta mahtasi maksaa, niin tää oli hämillään ja tuumas kolme euroo. Sehän lähti heti, olkoonkin millanen rääsy hyvänsä. Ajattelin, et jos se olis joku tämmönen vanha keskisalkoinen pikkuteltta, josta saisi saunan viriteltyä..
Ylläri oli melkounen levittäessä sen -harjateltta priimakuntoinen puuvillakangas homesuojalla ja tiettävästi vedenpitäväkin käsittely ja googlauksen jälkeen savotan naigeri. Melkein 600e laite tohon hintaan :D

Tuo pystyttäminen. Nyt kuumeinen suunnittelu kuinka pystyyn yksin..
Suunnitelmissa rungon tekeminen sille, ainakin päätyihin ja harjalle. Tuleehan paketille painoa lisää, mutta eihän toi muutenkaan ole mikään vaellusteltta. Kattoon kamiinalle läpivienti. Ja sen kamiinankin löytäminen vielä.

Oisko näihin mitään ideoita?

Mulla on kotaprojektikin nyt menossa. Teen ehkä vähän tuhmasti, mutta rakentelen piilokotaa veronmaksajien omistamaan metsään. Yhtään puuta en ole kaatanut, kaikki on hakkuujätteestä kerätty ja paikalle siirretty. Vähän pyrin minimoimaan seuraamuksia, jos se löydetään jne.. eipä näitä ole puliukotkaan majoistaan mitään linnareissuu saanu tai edes sakkoja, kun poliisikin niissä vieraillu..
Parempi olla oma rauhallinen paikka viettää metsähetkiä kuin ykeiset laavut, jossa vilisee kaljaporukkaakin :(
Omaa maatahan ei ole, oikeastaan mahdollistakaan enää hankkia ellen peri joltain. Mut tuskin.

Sun Jul 23, 2017 3:59 pm
Profile

Knoi wrote:
Kokeneemmilta telttailijoilta kysyisin mielipidettä. Jos teltan alle (ei lattiaa teltassa) haluaa laittaa pressun, niin mikä on riittävä? 180 g /m2 menisi vielä budjetiin, onko se riittävä?

Riukuja pohjalle tai kiviä latoo, jos on saatavilla, risut, havut. Ompahan vähän irti maasta vesisateella. Ei tarvitse kuramudassa olla. Itse oon käyttänyt pressukodassa maavaatteena pressua. Pikkureiät ei ole mitään meinannu. Tosin en ole kaatosateessa noin ollutkaan. Kerran pääsin kastumaan makuupusseineni räntäsateessa, kun väsyneenä pystytin puun ympärille pikaisesti paujan päältä löydetyn reikäisen pressun.. jossain vaiheessa heräsin ja huomasin olevani märässä pussissa. Eipä se niin väsynyttä jaksanut vaivata. Tuplapussien kuivatus myöhemmin kodalla vei vuorokauden nuotion äärellä. Rinkka ja pussit piti kaikki erikseen viedä sinne, kun pussit painoi kiitettävästi märkänä.

Nyt on bivy, niin tuota tuskin enää helposti käy :)

Kestopeite kestää tikutkin, mutta painaa.

Siinäkin voisi olla kokeilu, jos sattuu sopivasti kaatuneet puut, niiden päälle riukuja ja teltta siihen irti maasta on nyt. Rakentelua.. laavun tekee tommoseen helposti. Tulkoon vaikka pieni tulva.

Sun Jul 23, 2017 4:20 pm
Profile
Reply to topic   [ 94 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Next